The Best Albums of April 2013
The Knife – Shaking the Habitual
[Electronic / Experimental / Dark Ambient [A
The Haxan Cloak – Excavation
[-Electronic / Dark Ambient [A
DJ Koze – Amygdala
[-Electronica [A
Colin Stetson – New History Warfare Vol. 3: To See More Light
[-Experimental Jazz [A
The Flaming Lips – The Terror
[+Neo-psychedelia, Electronic, Dark Ambient, Experimental [B
چه عجب یزدان…پس از سال ها!!!
…جالبه که به غیر از the terror بقیه تاپای این ماهتو اصلا گوش نکردم…دوتا آلبوم اولو گوش کردم…به نظرم یزدان یه خورده سلیقت جدیدن خیلی خیلی Experimental شده!باور کن…شاید علتش گوش دادن وسیعت به آلبومای زیادیه که هر روز و هر روز ریلیز میشه…انقد که گوشت دیگه به هر موزیکی واکنش نشون نمیده و دنبال یه چیز تجربی تر و نوتر میگرده…ولی من خودم همیشه حواسم هس که یکی از وجوه اصلی مدیوم های هنری مثه موسیقی وجه عامه پسندی و مردمی(میدونم این لغت این روزا تو ایران یه خورده درپیت شده!!!) بودن اونه…البته از اینم نباید گذشت که سلیقه ی عمومی مردم این روزا به لطف خیلی ها تو ایران و حتی به لطف مافیاهای موزیک تو خارج از ایران به شدت نزول کرده…ولی همیشه باید حواسمون باشه که در مورد هنر اولین واولین چیز سرگرم کننده بودن و مخاطبه که مهمه…چیزی که خیلی ها تو ایران برعکسشو فک میکنن و فک میکنن اگه اثری خلق کنن که مردم ازش سردرنیارن و فقط یه مشت منتقدنماهای کپک زده ازش تعریف کنن،هنرمندن…همه ی اینارو واسه این گفتم که ببینم نظرت در این رابطه چیه!به نظر من که خیلی کلاف سردرگمیه!
ولی نتیجه ای که من بهش همیشه میرسم اینه که فرق هنرمندایی مثه ویلسون و نوساند و برایان انو و تام ویتس و … اینه که همیشه هم نظر عامو جذب میکنن،هم نظر خاصو…البته که منظورم از عام اون توده ای از عامه که جاستین بیبر گوش نمیکنن!
…مرسی!
من خودم نمیدونم سلیقه ام چی شده. یعنی بهش فکر نمی کنم. دوست ندارم تعریف بشه سلیقه ام. که آره فلانی سلیقه اش اینه. دوس دارم خودش حرکت کنه. منم مثل اکثر آدما هر دوره ای تو مود یه سبکی بودم. الان خودم فکر می کنم از الکترونیک بیشتر لذت میبرم. ولی بازم فکر شده نیست. خودش داره به این سمت حرکت می کنه. بنابراین این که میگی اولین عنصر هنر سرگرم کننده بودنشه (که باهات مخالفم) اینجا حضور داره. من گوش می کنم، لذت میبرم و احتمالا سرگرم میشم و معرفی می کنم. در مورد نظرت راجع به یه سری هنرمند تو ایران؟! هم نمیدونم منظورت چیه و به همین دلیل نمی تونم موافق باشم. چه تو ایران چه خارج ایران یه هنرمند بزرگترین لذتی که میبره تخلیه روحی روانی خودش تو هنرشه. حالا یه عده میپسندن و یه عده هم نمی پسندن. اینجا بحث سلیقه است کاملا، بحث تظاهر و اینا نیست. ویلسن و نوساوند هم مطمئنا همین حس رو دارن. به این فکر نمی کنن که خاص باشن یا نه. یکم سخت گرفتی و بدبینی به سلیقه هایی که مشابه سلیقه ات نیستن. البته این نظر منه.
الان که کامنتمو خوندم فهمیدم که بد گفتم منظورمو…من منظورم این نبود که سلیقم به این آلبوما نمیخوره…اتفاقا آلبوم The Knife آلبومی بود که ریتمای بعضی ترکهاش خیلی جالب بود واسم…حتی تم شرقی که تو بعضی از ترکا شنیده میشد…اصلا یزدان جان منم به این حرف که سبک خوب و بد نداریم و موسیقی خوب و بد داریم اعتقاد دارم و یکی از سلایقی که همیشه سعی میکنم ازش درس بگیرم و گوشم بهشون عادت کنه سلیقه ی موسیقایی توئه!تو شنیدن خیلی از سبک ها و گروه ها به تو و نقدات مدیونم…حرف من کلی بود…حرف من این بود که چرا دیگه آلبومایی ساخته و خلق نمیشه که بخواد دنیارو تحت تاثیر قرار بده…(البته این مسئله دوطرفست…هم هنرمند و هم مخاطب موثرن)…روی یه گروه عظیمی از مردم اثر بذاره و همه ازش تعریف کنن…چرا کارای خوب موسیقی این روزا محدود شده به کارای با فروش نسبتا کمتر و محدودتر که کمتر کسی تو دنیا حتی میشناستشون…کارایی مثه کارایی که این ماه معرفی کردی…منظور من از استثنا بودن افرادی مثه ویلسون و… توی این قسمت بود…وگرنه که …!آخه میدونی…یه عده هستن که درجواب این قضیه میگن عصر دیگه عصره پست مدرن و نئوپست مدرنیسمه و تمام آثار بزرگ موسیقی قبلا ساخته شده و دیگه هیچ اثر بزرگی واسه خلق باقی نمونده…یه جورایی عصر غولها دیگه تمومه…ولی من فک میکنم موسیقی عظیمتر از این حرفاس که با چن هزار سال تلاش تمام ابعادش درنوردیده بشه…!
مرسی از توجهت…
اتفاقا من فکر می کنم اصلا خوب و بدی وجود نداره اگه نسبی گرایی رو قبول داشته باشی. چه تو هنر چه تو موسیقی و چه جاهایی دیگه. ولی باور کن ویلسون الان شاید معروف باشه( نه خیلی) اما اون هم خیلی نمی فروخت و نمی فروشه (در مقایسه با غول های هم سبکش تو دهه های قبل) اگه بحثت مارکت ه شاید عصر دیجیتال یکی از دلایلی باشه که مردم کمتر میخرن. اگر بحثت متقداس (کامنت قبل) که باهات موافق نیستم. اگرم بحثت سبک و موسیقی های نویی ه که قراره دنیا رو تکون بده من فکر می کنم با شروع هر دوره ای نه تنها خلاقیت نمی میره بلکه تغییر فرم و محتوا میده ولی زنده است! من اعتقاد دارم به صورت سیکل دوره های مختلف داریم تو مسیقی. دوره هایی که یه سبک بوجود میاد به اوج میره و کمرنگ و کمرنگ میشه. این نتیجه کاملا اساس جامعه شناسی و تاریخی داره. من فکر می کنم در دوران نئو پست مدرنیزم سبک هایی بوجود میان که دنیا رو تکون میدن هر چند گوش و سلیقه من و شما شاید جزئی از این دنیا نباشه.
خدا کنه این سبک ها یه روزی به وجود بیان آروم آروم و مردم هم(اکثریت)ازش استقبال کنن…چیزی که یه خورده ای داره توی سیگورراس بوجود میاد…در مورد ویلسون نسبت به بقیه ی هم دوره هاش منظورم بود…وگرنه که طرفداراش هیچ موقغ اندازه ی غول های دهه ی 70 و 80 نخواهد رسید…در مورد نسبی گرایی منم با کلیتش موافقم…اتفاقا منظورم از خوب و بد همون خوب تری و بدتری آثار بود…اما نه تا اونجا که بعضی ها به دنبال یافتن رگه های هنری توی موسیقی های امثال بیبر و اسپیرز هستن تا بگن:نه!اینها هم هنرمندن…فقط با بقیه ی هنرمندا فرق دارن…!…به نظرم نسبی گرایی و یا مفهوم خوبی یا بدی همیشه یه کف داره که بشه سنجید غلظت خوبی اون تو یک اثر بیشتره یا تکرار مداوم حرف های تکراری چند دهه قبل و به قول معروف حرفای صدتا یه غاز!فک کنم دیگه خیلی فلسفی شد قضیه…
ولی خیلی کمکم کردی یزدان…مرسی!
یزدان اقا من چند تا سوال برام مطرح شد . این نمره ها چجوری تعلق میگیره ؟ مثلا تو این ماه از بین آلبوم هایی که منتشر شده ازدیدگاه این وبلاگ این نمره ها رو گرفتن ؟ اگه بر فرض آلبومی رو بعدا کشف کنی که بهتر از این لیست بوده . جایگزین میکنی؟ کلا این انتخاب ها بر اساس نظر شخص خودت هست یا منبعی یا افرادی هم همکاری میکنن ؟و اینکه نمیشه ما هم تو نظر سنجی انتخاب بهترین آلبوم نقشی داشته باشیم ؟ و اینکه سلیقه موسیقی رو میشه به دلخواه تغییر داد ؟ کنترل کرد و تعیین کرد تو چه محدوده ای باشه؟ اگه این هم عملی بشه رو چه الگویی آدم مجبور میشه که سلیقه هاشو تعیین کنه ؟ و نمیدونم مثلا اگه به سمت فلان سبک متمایل شد یه ایراد و یا ضعف قلمداد میشه ؟ و ایا سلیقه با سواد موسیقی ارتباطی دارن؟ مخاطب و منظور خاصی ندارما صرفا سوال هست . ممنون میشم ! با تشکر از زحمات بی پایان شما دوست بزرگ و گرامی !
آقا تعداد سوالات خیلی زیاده. سخت برام توضیح دادن
خودمم این احساس رو کردم باید یکی یکی مطرح می کردم چجوری این همه سوال یهو برام مطرح شد .