Moderat – III – 2016

Moderat_III_Artwolork

.

8

.

یزدان محمدجانی: سومین آلبوم پروژه الکترونیک سه نفره برلینی مودرات آخرین حلقه از سه گانه ای است که طی هفت سال منتشر شده است. پیش از این که این مسیر هفت ساله و تغییرات ابتدا و انتهای آن را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم کمی به خود گروه خواهیم پرداخت. مودرات پروژه ای است الکترونیک و صددرصد برلینی متشکل از به هم پیوستن دو پروژه مودسلکتور (مود) و آپارات (رات). مودسلکتور سال 1992 شکل گرفت. دو عضو گروه یکدیگر را در یک پارتی زیرزمینی غیرقانونی اسید هاوس در برلین ملاقات کردند. آنها می گویند پس از فرو ریختن دیوار برلین، بی نظمی و اغتشاش در همه جای آلمان به خصوص شرق آلمان وجود داشت. دو عضو گروه Sebastian Szary و Gernot Bronsert خیلی زود به هم پیوستند و در سال 1996 نام گروه را از Fundamental Knowledge به Modeselektor تغییر دادند. از سوی دیگر آپارات پروژه تک نفره Sascha Ring برلینی، گذاری واضح را از موسیقی رقصی و تکنو به امبینت در طول فعالیت خود تجربه کرد. رینگ اخیرا اظهار داشته که بیشتر به طراحی صدا علاقه دارد تا ساخت بیت.

.

1111111

.

مودرات سال 2003 در برلین متولد شد. کنار هم قرار گرفتن دو پروژه خلاق، نوید خلق دنیایی جدید می داد. آنها در اولین قدم یک آلبوم EP با نام Auf Kosten der Gesundheit منتشر کردند. این آلبوم به طور مشخص در فضای موسیقی رقصی هوشمندانه، IDM، سیر می کرد. المنت های موسیقی 2-Step (یکی از زیر شاخه های UK Garage) به شدت در این آلبوم دیده می شدند. حدودا شش هفت سال بعد اولین آلبوم LP آنها با نام Moderat منتشر شد. این بازه زمانی به نظر صرف یک پروسه خلاقانه شد که نتیجتا تفاوت های بارز در شیوه کار مودسلکتور و آپارات تبدیل به یک همگرایی پخته، عمیق و معناگرا شد. آلبوم اول گروه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و خلاقانه، شگفت انگیز و کاملا جذاب خوانده شد. فضای این آلبوم نشان دهنده گرایشی به سمت ایندی ترونیکا و موسیقی تکنو نسبت به اولین EP گروه بود. این آلبوم اولین قسمت از سه گانه ای بود که هفت سال بعد تکمیل شد.

.

دومین آلبوم LP گروه حدودا چهار سال بعد در آگست سال 2013 منتشر شد. آلبوم دوم به سادگی II نام داشت. این بار نیز گرایش بیشتری به سمت مینیمال تکنو، مایکروهاوس و فیوچر گراژ دیده میشد. تغییرات ناشی از گذشت زمان و تجربه گرایی مشهود بود و از این بابت شخصیتی خاص به این سه گانه بخشیده بود. برخلاف اکثر سه گانه های هنری، که از ابتدا فرم یا محتوا مشخص و تعیین شده هستند، این سه گانه به مرور و با گذشت زمان و کسب تجربه های جدید شخصی افراد گروه رشد و تغییر کرد و قالب مطلقا مشخصی به خود ندید. این آلبوم نیز با تحسین منتقدان روبرو شد هر چند اکثر منتقدان آلبوم اول را اندکی قوی تر از آن می دانستند. سرانجام حدودا ده روز پیش، آلبوم سوم، سومین و آخرین قسمت از این سه گانه منتشر شد. آلبوم سوم III نام دارد و از لحاظ زمانی کمی کوتاه تر از دوم آلبوم پیشین است.

222

.

سفر 43 دقیقه ای شنونده با Eating Hooks آغاز می شود، یکی از بهترین های آلبوم که با صدای Sascha Ring به اوج تاثیرگذاری خود می رسد. این قطعه یکی از قطعات وکال محور آلبوم است که در آن وکال نقش بسیار مهمی ایفا می کند. لرزش های کمتر و امبینت و تکنوی گسسته، در نهایت تعادلی مسحور کننده ایجاد می کنند. قطعه بعدی، Running، منتقل کننده پکیجی از احساسات است که مولد اصلی آن Sascha Ring است و درواقع قطعه ای است با دوز بیشتر آپارات. نقطه اوج این قطعه را تقریبا در انتهای آن تجربه می کنید و هم زمان غافلگیر نیز می شوید. قطعه سوم، Finder، قطعه ای است با لوپ های وکال فراوان و صدایی از جنس موسیقی گروه الکترونیک Field. به آرامی و بدون حاشیه شما را آماده شنیدن قطعه بی نظیر بعدی می کند. قطعه چهارم، Ghostmother، یکی از نکات بارز آلبوم جدید به شمار می رود. در این قطعه موسیقی و وکال با هم اوج می گیرند. ترکیب صدای بی نظیر و پراحساس Sascha Ring و موسیقی پخته، بالغ و عمیق مودرات -که در آخرین بخش از سه گانه اول شخصیت خود را بهتر کشف کرده و احساس بیشتری را منتقل می کند- در این قطعه علامت سوالی در ذهن شنونده بر جای نمی گذارد. قطعه پنجم، Reminder، اتفاقا اولین سینگل منتشر شده از این آلبوم نیز محسوب می شود و شاید از یک زاویه دید بهترین قطعه این آلبوم باشد. این قطعه اشتراک بیشتری با آلبوم های پیشین گروه دارد و بیشتر به گوش مخاطب مودرات آشناست. قطعه ششم، The Fool، با تنه زدن به المنت های دابستپ حسی کاملا پارانویا گونه در مخاطب ایجاد می کند. قطعه بعدی، Intruder، کاملا حماسی است. می توان آن را کنار قطعه ای مانند Milk از آلبوم دوم طبقه بندی کرد، کوتاه تر و موجزتر در فرم اما غنی تر در محتوا. این قطعه با قطعه حماسی دیگری که Animal Trails نام دارد دنبال می شود که بی کلام است و نوع دیگری از تاثیرگذاری حماسی را به شنونده هدیه می دهد. در نهایت، آلبوم با قطعه Ethereal پایان می یابد. قطعه ای جذاب و ملایم که می تواند طیف خاصی از طرفداران موسیقی، که علاقه مند به مرز الکترونیک و سول هستند، را به شدت جذب کند. نام این قطعه بسیار برازنده فضا و اتمسفر کلی آن است و به شدت یادآور برخی از کارهای تام یورک انگلیسی می باشد.

.

.

آلبوم جدید مودرات، همان گونه که اشاره کردم هویت و شخصیت جدیدی دارد و دقیقا شبیه بچه ای است که رشد کرده و هویت خود را تاحدودی یافته است. خاص بودن مودرات از تجربه گرایی آنها نشات می گیرد. سه گانه شنیداری مودرات، ساختاری از پیش تعیین شده نداشت، با رشد فکری و گسترش تجربیات اعضای گروه شکل گرفت و در پله آخر نقطه عطف خود را تجربه کرد. گرایش بیشتر جنس جدید موسیقی مودرات به انتقال احساس، چه از طریق موسیقی و چه از طریق صدای خواننده، واقعیت جدید ذهنی مودرات است. به مانند دیگر سه گانه های هنری، ارتباط فرمی و محتوایی بین سه آلبوم نخست مودرات وجود دارد اما قطعا ارتباط محتوایی به ارتباط فرمی می چربد. هنر مودرات در آلبوم سوم، ارائه همان فضای تاریک، در قالبی روشن تر است. عمق بیشتر به گونه ای آسان تر به شنونده منتقل می شود و احتمالا تاثیرگذاری بیشتر و طولانی تری خواهد داشت.

.

Advertisements