Ulver – Messe I.X – VI.X – 2013

ULVER_MESSE_I

A

 

گروه چهار نفره نروژی Ulver در دو دهه فعالیت هنری خود مسیرهای گوناگون موسیقیایی را طی کرده است و بارها خود را به عنوان هنرمند در «معرض» قرار داده است و این گونه خودآگاه، خروجی ذهنی اش را مورد «چالش» قرار می دهد. بسیار کم اند گروه هایی که به عنوان هنرمند خود را از زاویه ای دیگر می نگرند و «چالش» بارزترین عنصر کارنامه هنری شان است. این گونه است که Ulver از فولک به بلک متال، از تریپ هاپ به دارک امبینت و از سایکدلیک به موسیقی این روزهای خود تغییر مسیر می دهد. آلبوم جدید این گروه نروژی، Messe I.X – VI.X ، ابعاد جدیدی از «صدا»ی Ulver را نمایش می دهد. این آلبوم در همکاری با ارکستر The Tromsø و ارکستر سمفونی و اپرای Arctic ساخته شده است. این آلبوم ابتدا توسط خود گروه و با ادوات ااکترونیک در سپتامبر 2012 ساخته و اجرا شد. اگرچه بسیاری از قسمت های آن «زنده» اجرا شده اند اما این آلبوم یک آلبوم اجرای زنده نیست. فضای تاریک آلبوم هم واره ترجمانی از اندوه است. قطعه اول As Syrians pour in, Lebanon grapples with ghosts of a bloody past پاسخ Ulver است به جنگ. بیانگر اندوه گروه و واکنشی است به آشفتگی زندگی مدرن. قطعه ای که دارک امبینت آغاز می شود و در انتهای سفر 12 دقیقه اش نئوکلاسیک تمام می شود. از شدت رنگ مینیمالیسم آلبوم های اخیر خبری نیست، کمی سنتی تر، تاریک تر و ابسترکت است. قطعه دوم Shri Schneider با چاشنی الکترونیک و با حس موسیقی متن فیلم، آن هم از نوع استرس آورش (شاید شبیه موسیقی متن فیلم دارک نایت اثر هانس زیمر) شروع می شود کمی رنگ و بوی فولک به خود می گیرد اما همچنان با پایه الکترونیک پیش می رود. کمی یادآور کارهای ابتدایی Tangerine Dream است و این حس در قطعه بعدی نیز پیدا می شود. تاکید Ulver بر موسیقی الکترونیک باعث شده است که هارمونی لایه زیرین تمام لایه ها شود. مدرن کلاسیک، دارک امبینت و عناصر گاتیک و سنتی روی الکترونیک لایه نشانی شده اند. این آلبوم تاریک است اما سیاه نیست. شاید خاکستری رنگ اصلی آلبوم باشد. لایه های مختلف به اضافه سازبندی مدرن و کمی سنتی با هم به اضافه خلاقیت گروه ترکیبی را ارائه می دهد که پر است از حس های جدید و کشف نشده. موسیقی سینماتیک این آلبوم بیش از این که رنگ و بوی موسیقی متن فیلم داشته باشد رنگ و بوی موسیقی سنتی دارد و همین امر باعث می شود Ulver این بار نیز کاملا زیر پوستی ساختارشکن بودن خود را نشان دهد. قطعه Son Of Man تاثیرات شدید موسیقی چمبر را آشکار می سازد. برای اولین بار در آلبوم در این قطعه با کلام مواجه می شوید. این قطعه با متن شعری تاریک، فلسفی و عمیق و با ترکیب صداهای اُرگانیک و سینتتیک حسی دوگانه، جدید و گاه متناقض را به شنونده منتقل می سازد. آلبوم با دوقطعه بی نظیر بعدی که یکی بی کلام و دیگری با کلام است پایان می یابد. ابتدا با قطعه ی بی کلام، آرام و تاریک Noche Oscura Del Alma آماده می شوید و با قطعه با کلام و زیبای Mother of Mercy به پایان این سفر پر چالش می رسید. سفری سمعی و بصری که فراز و فرود های بسیار دارد. رنگ و بو های مختلفی را به شنونده منتقل می کند. فضاسازی های عجیب و غریبی را به نمایش می گذارد و علاقه مندان سبک های مادرن کلسیکال، دارک امبینت و حتی الکترونیک را در حد بالایی راضی نگه می دارد. این حس رضایت کمیاب این روزهای عالم موسیقی را از دست ندهید.