Tapeworm: پروژه ناکام کینان و رزنور

.

مترجم: نیما اشرفی

Tapeworm یکی از پروژه‌ها‌ی جانبی گروه Nine Inch Nails بود که از سال 1995 تا حدوداً 2004 به شکل‌های مختلف فعالیت می‌کرد. این گروه هیچگاه اثری را منتشر نکرد، اما در چندین مصاحبه از آن یاد شده است. این گروه جانبی کار خود را با Trent Reznor (مرد شماره‌ی یک Nine Inch NailsDanny Lohner و Charlie Clouser (هر دو از اعضای گروه Nine Inch Nails در اجراهای زنده‌ی) آغاز کرد. طی چند سال، این گروه چندین بار گسترش یافت و تغییر شکل داد و از این رهگذر هنرمندانی نظیر Maynard James Keenan، Atticus Ross و Alan Moulder به آن پیوستند که عملاً باعث شد این پروژه به یک ابرگروه (supergroup) تبدیل شود. در سال 2004، پس از سال‌ها شایعه پراکنی و انتظارات برای انتشار اثر، Reznor پایان پروژه را اعلام کرد.

.

تاریخچه

پیدایش گروه Tapeworm، حدوداً در سال 1996، طی جلسات ضبط گروه Nine Inch Nails و پس از برگزاری تورهای The Downward Spiral رخ داد. Danny Lohner و Charlie Clouser در حین کار کردن روی آثار Nine Inch Nails، ایده‌هایی می‌دادند که از نظر Reznor مناسب این گروه نبودند. در واقع Tapeworm مأمنی بود برای این گونه ایده‌ها؛ گروهی دموکراتیک که در آن Lohner و Clouser (برخلاف Nine Inch Nails که Reznor  یکه تاز هدایت هنری گروه بود) با Reznor هم‌تراز بودند.

.

.

به مرور زمان، با ضبط آثار توسط موسیقی‌دان‌هایی مانندMaynard James Keenan ، Page Hamilton و Phil Anselmo (که ظاهراً برای استفاده در این گروه انجام می‌شد)، Tapeworm به یک ابرگروه تبدیل شد. در سال 1993،‌ Lohner اعلام کرد که ساخت سه آهنگ به اتمام رسیده است و آهنگ‌های مختلفی را که با همکاری Anselmo ساخته شده بود، «ترکیبی heavy از Nine Inch Nails و Pantera» و همچنین «آهنگ‌هایی دلنشین به سبک The Wall پینک فلوید» و آهنگ‌هایی را که با همکاری Keenan ساخته شده بود، «آثاری سایکدلیک به همراه اشعار متمایل به گروو (groove) و سرودهای دسته جمعی» توصیف کرد. در این میان، Tommy Victor نیز کارهایی را با این گروه ضبط کرد و بعداً به مجله‌ی رولینگ استونز گفت تاخیرهای مکرری که در انتشار آثار Tapeworm به وجود آمد در تصمیم او مبنی بر کناره‌گیری موقت از دنیای موسیقی موثر بود و در ضمن Reznor را به خاطر دادن امتیاز گیتارنوازی Tapeworm به Marilyn Manson سرزنش کرد.

.

Reznor در گزارشی که در MTV News نمایش داده شد، از همکاری خود با Keenan صحبت کرد:

«برای من و Maynard سرک کشیدن توی ذهن همدیگه و روشن کردن گوشه کنارهای تاریک ذهنمون، تجربه‌ی جالبی بود… ما به این نتیجه رسیدیم که در زندگی و نگرش‌مون تقریباً یکسان هستیم، به همین خاطر این همکاری خیلی خوشایند بود.»

.

در سال 2001، Alan Moulder (از همکاران قدیمی Nine Inch Nails) چندین دمو برای این گروه ساخت. او آهنگ‌های این پروژه را بسیار متفاوت با آلبوم The Fragil و دیگر آثار Nine Inch Nails  توصیف کرد. در سال 2002، Clouser گروه Nine Inch Nails را ترک کرد و دیگر با Tapeworm نیز همکاری نداشت. اعضای این گروه، که حالا شامل Reznor، Lohner، Keenan و Atticus Ross می‌شد، استودیویی برای ضبط آلبوم رزرو کردند. سایتی رسمی به آدرس tapeworm.net (که اکنون در دسترس نیست) ایجاد شد تا عکس‌هایی که از جلسات ضبط آلبوم گرفته می‌شود (از جمله عکس‌های Josh Freese در حال زدن درامز)، در آن به نمایش گذاشته شود. در سپتامبر 2003، Lohner به مجله‌ی Kerrang! گفت که آلبوم‌شان آماده‌ی میکس است، اما انجام آن به خاطر مسایل حقوقی ناشی از دعوای Reznor و Keenan بر سر ناشران موسیقی (record labels) به تعویق افتاده است. بارها گزارش شد که این اثر Tapeworm رو به اتمام است (به خصوص در MTV News و Kerrang!) و قرار بر این بود که شرکت نشر موسیقی Nothing Records (متعلق به Reznor) آن را منتشر سازد. جلسات اوّ‌لیه‌ی ضبط این گروه در Nothing Studios (واقع در نیواورلئان) انجام شد، گرچه بعداً مشخص شد که این جلسات به Southern Tracks Studios  در آتلانتا (جورجیا) منتقل شد.

.

در سال 2004، Reznor با اشاره به مسایل نشر، تعهدات کاری Keenan به گروه A Perfect Circle و همچنین دلزدگی خودش نسبت به این پروژه، اعلام کرد که Tapeworm «تا مدت‌ها تعطیل خواهد بود». او پایان این پروژه را این‌گونه خلاصه کرد: «ختم کلام اینکه: اگر موسیقی این پروژه خوب می‌بود، احتمالاً تمام این مشکلات حل می‌شدند.» در سال 2009، Reznor در مصاحبه‌ای با Kevin Rose (بنیانگذار سایت اجتماعی digg ) گفت که آثار این پروژه با در نظر گرفتن پیشینه‌ی خودش و Keenan، آنقدر که باید خوب نبودند و اگر منتشر می‌شدند، بعید بود آنچنان مطرح شوند، اما این نکته را هم گفت که علاقه دارد در آینده دوباره با Keenan همکاری داشته باشد.

.

همکاران

موسیقی‌دان‌هایی که با Tapeworm به ضبط اثر پرداخته‌اند، به ترتیب حروف الفبا از این قرارند: Phil Anselmo (از گروه‌های Pantera، Down و Superjoint RitualCharlie Clouser (از گروه Nine Inch NailsJosh Freese (از گروه‌های A Perfect Circle، The Vandals، Nine Inch Nails، Guns N› Roses و Ashes DivideToni Halliday (از گروه CurvePage Hamilton (از گروه HelmetMaynard James Keenan (از گروه‌های Tool، A Perfect Circle و PusciferDanny Lohner (ز گروه‌های Nine Inch Nails، A Perfect Circle، Black Light Burns و SkrewAlan Moulder (تهیه کننده)، Trent Reznor (از گروه Nine Inch Nails و How to Destroy Angel)، Atticus Ross (از گروه‌های 12 Rounds، Error و How to Destroy Angels) و نهایتاً Tommy Victor (از گروه‌های Prong، Danzig و Ministry).

.

آهنگ‌های شناخته‌ شده

تنها دو آهنگ شناخته شده را به پروژه‌ی Tapeworm نسبت می‌دهند. نسخه‌ی اصلی این آهنگ‌ها که توسط Tapeworm ضبط شده باشند در دسترس نیستند، اما نسخه‌های بازخوانی شده توسط پروژه‌های دیگر Maynard James Keenan شناخته شده هستند. » Vacant» یکی از آهنگ‌هایی است که به  Tapeworm نسبت داده شده است. این آهنگ را ابتدا Lohner ساخت، سپس Clouser آن را دوباره تنظیم کرد. ترانه و ملودی این آهنگ کارِ Keenan و همخوانی و خوانندگان همراه کارِ Reznor بود. گروه A Perfect Circle برای اوّلین بار این آهنگ را به طور زنده در تور سال 2001 خود اجرا کرد. ظاهراً Reznor از این کار خوشحال نشد و در سایت رسمی Nine Inch Nails نوشت: «باید اعتراف کنم اجرای اوّل آهنگ Vacant به این صورت و پیش از به بار نشستن این آهنگ، برای من کمی آزار دهنده بود.» با این حال، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی این آهنگ توسط گروه A Perfect Circle، در آلبوم بازخوانی eMOTIVe ، تحت عنوان Passive منتشر شد. پروژه‌ی جانبی دیگرِ Maynard James Keenan (به نام Puscifer) آلبومی تحت عنوان«C» Is for (Please Insert Sophomoric Genitalia Reference HERE) منتشر کرد که در آن، امتیاز ساخت آهنگ Potions (Deliverance Mix) به Trent Reznor داده شده بود.

.

در پاسخ به شایعاتی مبنی بر اینکه Keenan این آهنگ را بدون هیچ تغییری منتشر کرده است، سایت اصلی Puscifer در تاریخ 18 نوامبر 2009 این متن را در صفحه‌ی اوّل خود گذاشت:

«خب، برای روشن شدن قضیه، بیایید به عنوان مثال، آلبوم eMOTIVe رو در نظر بگیریم. توی این آلبوم ما آهنگی به نام Imagine منتشر کردیم. اگر به دست‌اندرکاران این آهنگ نگاه بندازید، اسم آدم‌های مختلفی رو می‌بینید. در کل، اسم سازندگان آهنگ‌ها، کنار اسم آهنگ و داخل پرانتز نوشته می‌شه. اسم اجراکنندگان آهنگ ممکنه توی لیست دست‌اندرکاران آلبوم بیاد، ممکنه هم نیاد. اگر قرار باشه اسم اجراکنندگان نوشته بشه، ممکنه با توجه به سازهاشون، دسته بندی و نوشته بشن. مثلاً Billy Howerdel: گیتار و همخوان. Josh Freese: درامز و پرکاشن و … یا شاید مشخص باشه که افرادی که توی این پروژه/آلبوم/آهنگ اجرا داشتند، همون افراد گروه هستند. در این صورت فقط نوشته می‌شه: B Howerdel (گیتار)، Josh Freese (درامز)، M J Keenan (خواننده) و … اما فهرست سازندگان آهنگ، با این فرق می‌کنه. شما کنار اسم Imagine، اسم John Lennon رو می‌بینید. چون این آهنگ رو Lennon ساخت. حالا بریم یه پله جلوتر! حلّه؟! توی نسخه‌ی ما از این آهنگ، John Lennon نه خوانندگی کرد و نه نوازندگی. کار تهیه کنندگی، کارگردانی، همکاری و چایی پخش کردن، هیچ کدوم به عهده‌ی John Lennon نبود. چرا؟ چون اون زنده نیست! Lennon فقط این آهنگ رو ساخت و ما هم یه نسخه از این آهنگ رو اجرا کردیم. اگر به اسامی دست اندرکاران این پروژه توی این سایت نگاه کنید، متوجه می‌شید که منظور ما چیه. امیدواریم این توضیح به حل شدن مسایل کمک کنه.»

.

نه ساعت پس از این که این نوشته روی سایت قرار گرفت، Keenan در صفحه‌ی Twitter  خود، جزییات بیشتری را در مورد این آهنگ بیان کرد. در حقیقت، Keenan تایید کرد که این آهنگ از پروژه‌ی Tapeworm برداشته شده است و در عین حال گفت که Puscifer آن را بازخوانی و منتشر کرده است؛ درست همان کاری که A Perfect Circle با آهنگ Passive انجام داد:

«برای جمع بندی باید بگم که اگه از Potions خوشتون نیومد، تقصیر ماست نه Trent. ما با هم این آهنگ رو ساختیم، اما PUSCIFER این آهنگ رو تولید کرد. در واقع این ‌آهنگ رو به عنوان هدیه‌ی عروسی بهش دادم.»

.

منبع:

صفحه Tapeworm در ویکی پدیا

.

.