مصاحبه با گروه سایکدلیک ایرانی مونهد
یزدان محمدجانی: Moonhead چند ویژگی عمده داشت که من رو جذب کرد. در وهله اول دوستی چند ساله من با مدیر هنری (Producer) گروه، افشین که بر پایه موسیقی بود. دوم نام گروه که اشاره به ماه داره و همیشه برای من جذابیت خاصی داشته. ویژگی سوم سبک گروه بود، چون برای اولین بار میشنیدم که یک گروه ایرانی گرایش به سایکدلیک راک رو در موسیقی و اشعار خودشون نشون ميده. سبکی عمیق، با ریشه و حتی مهجور. سایکدلیک تنها یک سبک موسیقی نیست، نوعی فرهنگ یا حتی روش زندگیه که ریشه در دهه 60 میلادی داره و هنوز هم با تغییر فرم همچنان تاثیر گذاره و در پایان اینکه Moonhead اولین گروه راک ایرانی است که ویدئویی از اجرای زنده آثارش به همراه گزارشی مستند گونه از گروه تهیه کرده (تا جاييكه که اطلاعات من نشان میده). در روزی بهاری به دیدن گروه رفتم و گفتگویی با اونها داشتم تا به آخرین دلیلم که پشتیبانی از گروههای ایرانی است متعهد بمونم. اعضای گروه Moonhead (که در ادامه معرفی میشوند) بشدت صمیمی و جالب بودند و براحتی میشد با اونها ساعتها درباره موسیقی همکلام شد.
[یزدان]: درباره نحوه شکل گیری مونهد بگید که چگونه متولد شد؟
[مسعود]: قضیه اینجور شد که به همراه افشین تصمیم گرفتیم که چند آهنگ معروف از Radiohead و Portishead و . . . رو اجرا کنیم و ما اولین باری بود که با هم کار میکردیم، البته از اول قرار نبود که یه بند درست بشه و برنامه ای برای کار در آینده نداشتیم. بعد از اون اجرا که تابستون 1389 بود من شروع به ساخت چند آهنگ خودم کردم تا اینکه برای اولین بار تصمیم گرفتیم آهنگهای من رو به همراه چند آهنگ کاور تو تابستون 90 اجرا کنیم. در این اجرا حدوداً 20 دقیقه از آهنگهای من رو زدیم. تقریباً میشه گفت بعد از اون اجرا مونهد شکل گرفت و قرار شد که به عنوان پایه پروژه (آلبوم اول) روی آهنگهای خودمون کار کنیم و در اولین قدم تصمیم به ضبط ویدئویی از اجرای زنده گروه، در انبار یک کارخانه متروک گرفتیم که تو مهرماه 1390 فیلمبرداری شد و تحت نام Moonhead from the Basement پخش شد. در اون ویدیو من Vocal و گيتار، آرش Synth و Back Vocal، رامین و محمد هم گیتار و Back Vocal رو داشتند. گیتار Bass رو کامیار میزد و میلاد و شاهرخ هم بعنوان نوازنده مهمان بودند که درامز و پرکاشن رو میزدن.
[یزدان]: خب، برسیم به اعضای مونهد، من خودم از کوچکترین عضو گروه شروع میکنم. «محمد» خودتو معرفی کن و بگو چرا موسیقی و گیتار، و اینکه خودت به چه سبکها و گروههایی علاقه داری؟
[محمد]: محمد هستم 17 ساله ! [خنده] – اولین برخوردم با موسیقی راک و گیتار الکتریک به 4 سال پیش بر میگرده که توی بازی گیتار هیرو با Slash آشنا شدم [خنده گروه]. در مورد قسمت آخر سوالت، من با هارد راک و Guns N Roses، گیتار رو شروع کردم و بعد از آشنایی با مسعود Jeff Beck روم خیلی تاثیر گذار بود ولی الان بیشترNine Inch Nails گوش میدم.
[یزدان]: خب رامین تو بگو.
[رامين:] آشنایی من با موسیقی به بچگی بر میگرده که کلاس پیانو میرفتم ولی از 15 سالگی یادگیری گیتار کلاسیک رو شروع کردم و بعد از اونم گیتار الکتریک رو طی این مدت کار کردم. در مورد گروهها من از دهده 60 و 70 خیلی تاثیر گرفتم. [مسعود : صداش میکنن رامین U2- خنده] ولی الان Post Rock زیاد گوش میکنم. سبک كار خودمم که آلترنيتيو راكه و ریدیوهد برای انتهاي لذته.
[یزدان]: آرش تو بگو.
[آرش]: اولین آشنایی من با راک در دوران بچگی بود که کاست دیوار پینک فلوید رو پدرم گوش میکرد تا اینکه کاستهای پدرم رو چند سال بعد پیدا کردم که پر بود از Pink Floyd، Leonard Cohen، Bob Dylan و Chris De Burg . یادم میاد آلبوم Atom Heart Mother اون موقع برام خیلی عجیب بود. اولین سازی که یاد گرفتم دنبک بود، ولی بعد از چند وقت تونستم اولین گیتارم رو بگیرم. اون موقع مسعود توی یه بند بود که من پیش خواننده شون کلاس میرفتم. یادمه اولین اجرای زیر زمینی رشت رو 10، 11 سال پیش داشتن. البته من نبودم ولی آشنایی ام با بچه ها همزمان شد با کشیده شدنم به سمت آلترنیتیو راک، به نوعی Nirvana باعث شد که از راک دهه 70 جدا بشم و بعد هم که Radiohead … ولی تو این سالها موسیقی الکترونیک بیشتر گوش میدم. مخصوصاً سينتی سایزر و ابزارهای م:/..سیقی. تو این مدت روی Synth تمرکز بیشتری دارم به خصوص از وقتی با مسعود شروع به کار کردیم برای اجراي خودم Synth و افکت های الکترونیک رو به عهده گرفتم.
[یزدان]: حالا نوبت مسعوده؟ از خودت بگو .
[مسعود]: اولین تصویری که تو ذهنم حک شده رژه چکشها تو فیلم «دیوار» پینک فلوید بود. دوران دبستان بود که یاد گرفتم چه جوری از صفحه استفاده کنم. 5 ، 6 تا صفحه از Pink Floyd و Led Zeppelin داشتیم که برای مادرم بود. هر چند اون صفحه ها عمر زیادی نداشتن، ولی تأثیرشون رو هنوز هم میبینم. تو دوران دانشجویی اولین سازم رو که یه سه تار بود خریدم ولی تو 3 ماه دیدم که این ساز من نیست! خب گیتار همیشه برام یه آرزو بود و اولین گیتارم یه اكوستيك گیتار ایتالیایی بود که خیلی زود جاشو داد به الکتریک تا همین حالا. البته آواز خوندن رو هم تو این چند سال اخیر پیگیری کردم. اولين گروههایی که روم تاثیر گذار بودند تو راک ، Led Zeppelin و Pink Floyd بود ولی بعد از Nirvana خیلی مسیر متفاوتی رو طی کردم. فکر کنم Bjork ، Radiohead و Jeff Buckley باعث تغییر گرایشم از گیتاریست حرفهای به خواندن و آهنگسازی باشه.
[یزدان]: درباره اسم گروه توضیح بده. چرا Moonhead؟
[مسعود]: این اسم رو از آهنگهای تکی Syd barrett برداشتم، یه جور ادای دین به Syd بود. در عین حال خیلی مفهوم عمیقی داشت. Moonhead به فارسی «ماه زده» گفته میشه و این نوع رابطه با ماه همیشه با من بوده، یه جورایی مثل یه شیدایی آرومه، به نظرم این اسم حال و هوای گروه رو میرسونه.
[یزدان]: سبک تون چیه به نظر خودت؟ چه گروههایی رو مونهد تاثیر گذار بودن؟
[مسعود]: اسم گذاشتن همیشه کار سختیه. به نظرم موسیقی ما Alternative محسوب میشه ولی اشعار بیشتر فضای دهه 60 و 70 رو داره. در مورد آرتیست های تاثیر گذار هم ، Nirvana، Jeff Buckley، Radiohead و Sigur Ros رو بیشتر حس میکنم.
[آرش]: به نظرم موزیک ما روی خطی بین Alt. Rock وPsychedelic Rock حرکت میکنه. به عنوان مثال گروه Kwoon تاثیر زیادی تو فضای پست-راکی Moonhead گذاشته ولی تو بعضی تراکها فضای سایکدلیکه راکه دهه 60 مثل Jefferson Airplane رو میشنوید. ولی در مورد موسیقی الکتریک، Radiohead و نقش Jonny Greewood شروع کار ما بود و گروه هایی مثل Throbbing Gristle که تو تنظیم پارت الکترونیک خیلی تاثیر گذار بودن.
[یزدان]: چرا سایکدلیک؟ به این دلیل مي پرسم چرا چون نسبت به باقی سبکها مهجوره و در ایران مهجورتر، من هیچ بند ایرانی تو فضای این سبک ندیدم.
[مسعود]: بر میگرده به نوع دیدمون به دنیا، وقتی در جامعه ارزشهای ذهنی تو مورد قبول نباشه، با ذهن خودت درگیر میشی. خب در اینصورت موسیقی ات هم درون گراتر میشه، چه وقتی که میخوای گوش کنی، چه وقتی که می%:.7;D9ای خلق کنی.
[یزدان]: نحوه آهنگسازی در Moonhead چه جوریه ؟ آهنگها و شعرها رو چگونه مینویسید؟ لیریکها فارسیه یا انگلیسی؟ تم و مضمون کلی درباره چیه؟ و آیا شعرها تحت تأثیر بوده یا نه؟
[مسعود]: تا الان (که مشغول رکورد آلبوم اول هستیم) آهنگها و اشعار برای من بوده ولی هدفمون برای آلبومهای بعدی اینه که از تمهای همه استفاده کنیم تا در نهایت آلبومهامون نشون دهنده سلیقه جمعی گروه بشه. اکثر شعرها رو به فارسی نوشتیم ولی اگر ببینم فارسی جواب نمیده به انگلیسی یا زبانهای دیگه مینویسم. در مورد تأثیر پذیری از شاعرها، تو شاعرهای ایرانی «فروغ فرخزاد» خیلی به چشمم میاد ولی در مورد اشعار غیر ایرانی اکثر اوقات شعر اصلی رو استفاده کرديم. مثل سرود شب که از کتاب «فاوست» گوته برداشته شده.
[یزدان]: نگران این نبودی که شعرهای فارسی روی آهنگ نشینه؟
[مسعود]: تا مدتها به همین دلیل قید شعر فارسی رو زده بودیم چون باید حتماً کلمات رو درست بیان کنیم. ولی این برام یه دغدغه بود که بتونم این مضمونها رو وارد موسیقی ایرانی کنم و بهترین راهی که پیدا کردم آوایی خواندن کلمه ها بود. با این روش لازم نبود همه کلمه رو کامل بیان کنم. خوب جواب داد و الان یکی از روشهای اصلی آواز خواندن Moonhead محسوب میشه. اینجوری شما هم کلمه رو میشنوی و هم نمیشنوی، به نوعی حس میکنی که چی داره خونده میشه و خوبیش در اینه که ذهن رو باز میزاره تا با موزیک بیشتر اخت بگیری.
[یزدان]: خب بچه ها داستان خط مشی مونهد چیه؟
[رامین]: اینکه مستقل بودمون رو حفظ کنیم و بتونیم در آینده هم خودمون برای کارهامون تصمیم بگیریم.
[یزدان]: شما يک DVD مستند گونه ساختید و توش درباره گروه و اجراهای قبلی صحبت کردید که برای کسی كه با مونهد آشنا نیست بهترین شروع برای آشنایی با شماست. چرا این DVD رو ساختید؟ اونم به این فرم که تو ایران يه کار یونیک محسوب میشه.
[مسعود]: چون رو شنونده ایرانی تصویر بیشتر تأثیر ميذاره و برای معرفی یک گروه بهترین گزینه محسوب میشه. و دلیل بعدی اینکه میخواستیم قبل از عرضه آلبوم خودمون رو محک بزنیم تا برای رکورد آماده تر بشیم و خوبیش در این بود که قبل از آلبوم عده زیادی با مونهد آشنا شدن. نکته مهم در این DVD اینه که اکثر کار این DVD رو خودمون انجام دادیم از Mix تا تصویر برداری. تجربه سختی بود.
[یزدان]: راجع به اجراهای زنده تون بگید.
[آرش]: اسفند ماه سال پیش تو یه اجرای کوچیک 5 تا از آهنگهای Moonhead رو اجرا کردیم این اولین بار بود که آهنگهامون رو به عنوان مونهد ميزديم. بعد از رکورد آلبوم دور جدید اجراهامون رو شروع میکنیم.
[یزدان]: راجع به سازها و تجهیزات خودتون كمي توضيح بديد.
[مسعود]: خب ما سعی کردیم که بتونیم ابزار لازم برای هر عضو گروه رو تهیه کنیم. تا قبل از شروع رکورد آلبوم که ابزارمون بیشتر برای تمرین گروهی بود مشکلی نداشتیم ولی برای رکورد مجبور به خرید تجهیزات برای استودیوی خونگی شدیم که هنوزم تکمیل نشده. تمام هزینه ها رو خودمون میدیم و این برای اینکه گروه مستقل بمونه ضروریه. اگه به صفحه فیسبوکمون برید میتونید تو بخش Gear ابزارهامون رو ببینید.
[یزدان]: سايكدليك هاي دهه 60 و 70 از سازهای شرقی استفاده میکردند و تم شرقی رو در کارشون وارد میکردند. در دهه های بعد هر گروه بنا به منطقه جغرافیایی که در اون قرار داشت سازهای بومی رو وارد سازبندی میکردند. به فکر بومی کردن Moonhead هستید؟
[مسعود]: دقیقاً! به هر حال من اینجا زندگی میکنم و موسیقی اي که تولید میکنم ناخودآگاه بومی میشه. اما نه به این معنی که از سازهای بومی استفاده کنم. حداقل تو آلبوم اول این کارو نکردم. اما تم ها و ملودي های شرقی رو وارد آهنگها کردیم. حتی آهنگی داریم که کاملاً فضای ایرانی داره بدون اینکه از ساز ایرانی استفاده کنیم.
[آرش]: تو ایران حرکت از سنت به مدرنیته شکل درستی نگرفته ما خیلی رو این مساله حساسیم. موسیقی هایی که به اسم تلفیقی تو این چند سال بیرون اومد واقعاً خوب نبوده و نتونسته جای خودشو پیدا کنه، به خاطر همین تو استفاده از سازهای ایرانی برای بومی کردن موزیک خیلی محتاطانه عمل میکنیم.
[یزدان] : ظاهراً آلبومتون تا آخر پائيز رکورد میشه. آلبومتون و همین DVD که ازش صحبت کردیم رو مخاطب ایرانی چطور میتونه تهیه کنه؟
[مسعود]: چون لیبلی (شركت پخشي) در کار نیست، برای فروش گسترده قاعدتاً برنامهای نداریم ولی برای تهیه ی تجهیزاتمون یک بخشی از کارهامون رو واسه فروش میذاریم. هدف اینه که بیشتر از کارهای تصویری برای فروش استفاده کنیم.
[آرش]: ولی کسانی که تو ایران زندگی میکنن ، میتونن با Admin صفحه ی Moonhead تماس بگیرن و کسانی هم که تو رشت زندگی میکنن از کافه هایی که تو صفحه مون آدرسشون رو گذاشتیم DVD رو بگیرن.
[یزدان]: برای آخرین سوال؛ چه آیندهای رو برای Moonhead پیش بینی میکنید؟
[آرش]: عموماً ما فکر نمیکنیم! [خنده گروه]
[مسعود]: ولی تا اجرا توی Glastonbury ول کن نیستيم …
اول از همه باید بگم که اعضای این گروه همه از دوستان نزدیک من هستن و از صمیم قلب براشون آرزوی موفقیت میکنم. ولی در مورد این متن (به دلیل دوستی که با این بچه ها دارم) دوست داشتم پیشنهاداتی رو بدم.
1- منظور از گروه سایکدلیک، گروه روانپریشه یا منظور همون psychedelic rock band گروه سایکدلیک راک؟
2- منظورتون رو از این جمله : «Moonhead اولین گروه راک ایرانی است که ویدئویی از اجرای زنده آثارش به همراه گزارشی مستند گونه از گروه تهیه کرده» نشدم!!!!!!!! یعنی واقعا نمیدونید گروهای زیادی (البته بعد از اینکه حداقل 1 آلبوم منتشر کردند) همچین ویدئویی تولید کردن؟ یا شاید منظورتون اینه که هیچ گروهی خودش برای خودش اینکار رو نکرده و دیگران این ویدئو رو ساختن
واقعا به اینجا که رسیدم پشیمون شدم که ادامه بدم چون این 2تا فقط تو مقدمه بود و اگه بخوام ادامه بدم شاید به شماره های 2رقمی برسیم، فقط پیشنهاد میدم که متن رو دوباره مرور کنید و ویرایش، اینطوری نه فقط مخاطبین خودتون، بلکه مخاطبیت این گروه رو دچار سوء تفاهم های بزرگی میکنید.
فقط در آخر بگم اسم اون سازی که آرش گفت «تنبک» نه «دنبک» برادر
موفق باشی
1. مسلما مورد دوم. چون اصولا سایکدلیک روان پریش معنی نمیده!
2. منظور دی وی دی مونهد هست که بنده تا همین الانش غیر از مونهد تو هیچ گروه ایرانی با چنین موردی برخورد نکردم. ضمنا بنده در ادامه ذکر کردم : «(تا جاييكه که اطلاعات من نشان میده).» و دانش من هم به مانند همه جای این عالم ناقصه!!! اگر شما به پرفکشن اعتقاد دارید اون یه بحث دیگه است!.
فرمودید مقدمه رو خوندید و پشمون شدید ادامه بدید. من جای شما بودم بدون خوندن کامل یک متن به خودم اجازه نمی دادم راجع بهش نظر قطعی بدم. لازم به ذکر ه که این مصاحبه حضوری انجام شد و در ابتدا یک فایل صوتی خام بود. تبدیل به متن شد و سر آخر توسط خود اعضای گروه که دوستان صمیمی شما هستند تایپ و ادیت شد.
و در آخر: من یک موضوع رو نمی فهمم. و اون اینکه شما بجای چسبیدن به اصل موضوع فرع رو دو دستی چسبیدی. هدف من کاملا حمایت از استعداد هایی چون مونهده و میدونم که شما هم عاشقانه دوست دارید اونها موفق بشن ولی واقعا این برام در تناقض بود با کامنتت. اگر دوست داری به اسم کسی که این متن رو تایپ و ادیت کرده هم اشاره کنم
چرا عصبانی میشی برادر!!!
اول از همه گفتم که من براشون آرزوی موفقیت میکنم و اگه متن رو خوب خونده باشی به گروه هیچ ایرادی نگرفتم، به عنوان وبلاگ تخصصی موزیک به نظرم عجیب اومد این اشتباهات
فک کنم شما نوشته من رو درست نخوندی، گفتم اگه می خواستم ادامه بدم به دو رقمی میرسید منطورم نوشتن بود نه خوندن، متن تا انتها خوندم که درباره دنبک بهت گفتم، تنبک برادر
درمورد سایکدلیک هم همینطور، درمورد معنی لغوی سایکدلیک کاری ندارم ولی وافعا گروه سایکدلیک یعنی چی؟!!!! به نظرم اختراع جالبی نباشه، (همه اینها با توجه به نوع وبلاگ واقعا تعجب برانگیزه)، یا مثلا معنی لغوی Producer (مدیر هنری) واقعا برام جالب بود
بهتون میگم که این موضوع نه تنها رو مخاطب خودتون تاثیر میزاره برای مخاطبین گروه هم سوتفاهم ایجاد میکنه
جالبتر از همه اینه که شما به عنوان ادمین این وبلاگ به جای پرداختن به این مسئله درباره تصحیح و ویرایش خود گروه حرف میزنید، در هر صورت این مصاحبه به اسم شما منتشر شده، اصل موضوع رو من در جریانش هستم دوست عزیز
زیاد خودت رو ناراحت نکن، به قول خودت همه جای این عالم ناقصه
در دو مورد لازم میدونم توضیح بدم
1. مدیر هنری و Producer و دنبک هیچ کدام در فایل صوتی و کاغذ های دست نوشته من وجود ندارند و در ویرایش اعضای گروه اضافه شدند و من بنا بر احترام زیادی که برایشان قائلم به همین گونه آنها را منتشر کردم. اصلا اینها در مصاحبه نبودند.
2. برای دوستداران اهل موسیقی واژه سایکدلیک واژه ای آشناست. بعنوان مثال : «سایکدلیک های دهه 60 ، 70 » یا » سایکدلیک پینک فلوید» یا » سایکدلیک پورکوپاین تری» و… گروه موسیقی سایکدلیک یعنی گروهی موسیقی که سبک آن سایکدلیک است و اینجا یعنی سایکدلیک راک. اینگونه که شما عبارات و واژه را می کاوید می بایست برای خیلی از واژگان و عبارات توضیح نوشت که در آنصورت پستی مثل همین پست تبدیل به یک طومار می شود. اگر قصد این بود که اعضای گروه را روان پریش بنامم مطمئنا از صفت فارسی «روان پریش» یا از کلمه انگلیسی «Psycho» استفاده می کردم.
بالاخره !!!! اون دی وی دی واقعا خوب بود . . . به امید روزی که مردم مثل دهه 70 دنبال هنر نااب باشن . . . و کمی به درون خودشون قدم بزارن .
دمت گرم. این دی وی دی رو خیلی ها باید ببینن!
اول از همه من واقعا متاسفم که زیر پست مصاحبه مون دارم این چیزا رو میبینم و این جوابم دارم میدم !!!
ولی از اونجایی که هیچ وقت نتونسم جلوی خودم رو در برابر اشتباهاتی که میبینم بگیرم و جهت روشن شدن خیلی مسائلی که اشاره شد سعی می کنم به تمام سوتفاهم ها برسم :
1.واژه ی سایکدلیک کاملا گویای همه چیز هست , فقط با یه جستوی کوچیک گوگل کاملا مشخص میشه این واژه و عنوان موسیقی سایدلیک و حتی بند سایکدلیک به چه معنی هست !!!
ولی از اونجایکه بحث کردن راحت تر از سِرچ کردن شده چند جمله همراه با لینک رو میذارم :
موسیقی سایکدلیک شامل محدوده ای از استایل ها و سبک های پاپیولار موسیقی ای می شود که تحت تاثیر و الهام گرفته از فرهنگ سایکدلیک هستند , سبک هایی مثل سایکدلیک فولک , سایکدلیک پاپ , سایکدلیک راک و …
طی سال های بعد از دهه 60 باعث بوجود آمدن بسیاری از سبک ها مثل پراگرسیو راک , سینت راک , جز راک , هوی متال , فانک و بسیاری از سبک های الکترونیک شد.
بعضی شاخصه های موسیقی سایکدلیک که در مونهد هم دیده می شه عبارت است از :
1.استفاده از سازها و یا صداهای عجیب و غریب و مالیخولیایی
2.تنظیم های غیر متعارف تر در ساختار کارها
3.شعرهای سورئال , عجیب و غریب , درونگرا و الهام گرفته از قطعات ادبی!
4.تاکید به نقش سازهای سولو و همچنین جمینگ کردن(گروه نوازی)
5.گیتارهای الکتریک همراه با فیدبک و افکت های نا متعارف!
6.استفاده ی مشخص از سینتی سایزر ها و افکت های صدایی
و…
دوستان برای اطلاع بیشتر از این واژه می تونن یه سری به ویکیپدیا بزنن!!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic_music
2.در مورد بحث دمبک و تمبک واقعا خندم می گیره! یادم بود که نام این ساز رو (که هیچ ربطی به اصل موضوع نداره!!!) به اسم های دنبک , دمبک , تنبک و تمبک شنیده بودم ولی برای روشن شدن موضوع یه سری به مراجع زبان فارسی و سایت های سازشناسی زدم :
اول از همه در لغتنامه ی دهخدا اومده » دمبک . [ دُ ب َ ] (اِ) دنبک . یکی از سازهای غیرذوی الاوتار. تنبک»
دوم در فرهنگ لغت دکترمعین اومده » دنبک(=دمبک=تنبک=تمبک) دهلی است دم دراز که از چوب و سفال سازند و بازیگران در زیر بغل گرفته و نوازند.
جایی دیگه در وب اومده : تُمبَک (تنبک، دمبک، دنبک یا ضَرب) یکی از سازهای کوبهای پوستی است و از نظر سازشناسی جزء طبلهای جامشکل محسوب میشود که از این خانواده میتوان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد. قدمت تنبک با نامهای پهلوی دمبلک و تنبور به پیش از اسلام میرسد و طبق نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگونشدهٔ همین نام است!!
در جایی دیگه : هر سه نام ساز واحد ی است که از خانواده آلات موسیقی کوبه ای که به آن تمبک نیز می گویند
مراجع :
http://www.loghatnaameh.org
http://www.baritonemusic.ir
فرهنگ فارسی دکتر معین
3.مورد بعدی موضوع دی وی دی هست که باید بگم همونطور که یزدان گفت تا اونجایی که اطلاع داره! و اینکه برای ما اصلا مهم نیست که اولین باشیم چو بهش فکر نمیکنیم , ما فقط به رواج دادن فرهنگ این نوع اثر فکر کردیم و تا اونجایی هم که من اطلاع دارم فقط عبدی بهروانفر عزیز بود که فیلمی شبیه این کار ما بیرون داد , جالبه اگه اسم گروههای زیادی که این کار رو کردن رو هم بدونیم ! و اینکه تاکید یزدان هم به این بود که خود گروه این کار رو کردن!
4.موضوع بعدی مدیر هنری گروهه ! بازم خندم می گیره که اصلا در مورد این لغت بحث شده! مدیر هنری گروه کسیه که تمام کارهای گروه غیر از ساخت آهنگ ها رو مدیریت و برنامه ریزی می کنه و در این پروژه تصویری هم علاوه بر این کمک های مالی زیادی کرد که بهتر دیدیم از کلمه Producer استفاده کنیم که هر رو مفهوم رو بده . کلا اونقدر ها موضوع مهمی نیست که بخوام بیشتر از این بنویسم!
در آخر پویان جان واقعا ناراحتم که بدون دقت کافی و جستجوی کافی این صفحه که یکی از بهترین صفحه های موسیقی اونم از نوع خوب و بروزش که حتی اعتبار جهانی هم پیدا کرده رو زیر سوال بردی !
آرش زیاد خودش رو ناراحت نکن، همین سرچ کوچیک که میگی رو با دقت بیشتر انجام بده همه چیز حل میشه
دقت و جستجو به اندازه کافی بوده، من فقط برای بهتر شدن ماجرا نظر دادم ولی مث اینکه زیاد خوشتون نمیاد
فقط به نظرم یه سایت تخصصی موزیک نباید این اشتباهات رو انجام بده، مثلا ادمین یه سایت (به خوبی که شما ازش تعریف میکنید) ویدئوی شما براش اولین ویدئو گروه راک ایرانی با نگاه مستند گونه بوده، «چه جالب»
بگذریم، این آقا اصرار داره که ویرایش این مصاحبه که به اسم خودشون منتشرشده کار شماست، شما رو هم که من میبینم میتونیم راحتتر صحبت کنیم
خوب ظاهرا بحث داغه و ما دير رسيديم 🙂
حالا اگه من بگم كيفيت صوتي دي وي دي بسيار بسيار پايينه و يك سري لاين ها رو اصلا نميشه شنيد، كه به هنر ناب توهين نكردم؟
چون من فكر ميكنم به قول دوستان اگه بخوايم به اصل موضوع بپردازيم بايد راجب موزيك،خط سير هركدوم از سازها و فضاي هارمونيك كلي اثر صحبت كنيم كه خوب با اون وضعيت صوتي اصلا قابل بحث نيست و اگه فقط بحث حمايت از گروه هاي ايرانيه،همه با شما موافقن
البته فكر كنم الان يه عده (از جمله اعضاي بند!)ميان به من بد و بيراه ميگن كه تو داري بدون اطلاع حرف ميزني!!!!چونكه تو كامنت هاي قبلي ظاهرا دوستمون آرش در جواب يه سري مسائل گفته خندم ميگيره!!!!چرا؟مگه معتقد نيستيد جواب يك سري اشتباه! رو داريد ميديد؟چرا انقد با عصبانيت؟اينكه يكي از اعضاي گروه مياد و راجب مسائل به قول خودش «اين چيزا» انقدر با عصبانيت مطلب مينوسه حداقل به نظر من خيلي جالب نيست.
به هر حال من فكر ميكنم همونطور كه خودتون هم مي دونيد موزيك يه مقوله كاملا جديه و با سرگرمي متفاوته و همه هم يه جورايي دارن تلاششون رو در حد خودشون مي كنن و البته انتقاد به معني دشمني با كسي نيست!
و البته بگم كه پلان كلي كار جالبه ولي صداي واضحي در خيلي از بخش ها شنيده نميشه مثل خطوط ملودي و يا فضا سازي سينتي سايزر،يه بخش هايي از لاين درامز ، سولوي گيتار الكتريك،پركاشني كه دليل وجودش خيلي مشخص نيست چون فقط تصويرش هست (و به نظر قضيه رفاقتي مياد چون به نظر دوستمون نوازنده پركاشن نمياد ) و چند جاي ديگه كه من الان دقيقا يادم نيست ،صحبت كرد(چقدر جمله ام طولاني شد!)
خيلي زياد صحبت كردم فقط مي خواستم در پايان بگم،فراموش نكنيم كه وقتي كانسپت اصلي موزيكه ،صدا مهمتر از تصويره و از همه دوستان موزيسيني كه اين مطالب رو مي خونن خواهش ميكم چه ميخوان تعريف و يا انتقاد كنن حتما نظرشون رو بنويسن چون «دمت گرم» و «آفرين خيلي قشنگ بود» به بند هيچ كمكي نمي كنه!
در واقع من در مورد موزیک (که اصل ماجراست) نظری ندادم چون از اون دی وی دی که از گروه منتشر شده موزیکی نشنیدم، هرچیزی که میشنیدم رجوع میکردم به خاطره ای که قبلا از همین تراک ها تو جمع های همین بچه ها شنیده بودم و تو ذهنم بود و به واسطه اون خاطره ها اون ها را یادآوری میکردم، اصل ماجرا دیگه معرفی این بچه هاست که من همه شون رو حداقل 10ساله میشناسم، تقریبا از همون شروع کار موزیکشون، پیشنهاد کردم چون فکر میکردم این مصاحبه که مربوط به دوستامه ایراداتی داره که باید رفع بشه، برای بهتر شدنش
فکر نمیکردم که اینطوری ناراحت بشن و جبهه بگیرن، و من از برخوردشون ناراحت نمیشم چون اینا واقعن دوستام هستن
اين بحث كلا جالبه چون من داشتم مقالاتي كه آرش عزيز بهشون ارجاع داده بود رو مي خوندم يه سري نكات جالب توشون بود كه بد نيست بنويسم چون بحث داره جالب و آموزنده ميشه!
شاخصه هايي كه شما در مورد سايكدليك بودن بندتون نوشتين رو بررسي كنيم چون فكر كنم واسه شما هم جالب باشه(كه به نظر ترجمه لغت به لغت ويكي پدياست):
1.استفاده از سازها و یا صداهای عجیب و غریب و مالیخولیایی
آيا منظورتون اين عبارت بوده؟
exotic instrumentation, with a particular fondness for the sitar and tabla;(از ويكي پديا)
2.تنظیم های غیر متعارف تر در ساختار کارها
more complex song structures, key and time signature changes, modal melodies and drones;(از ويكي پديا)
آيا شما در كارهاتون ملودي هاي مدال و تغيير گام يا ضرب داريد؟تنظيم هاي غيرمتعارف تر از كدوم سبك ها منظورتونه؟
3.شعرهای سورئال , عجیب و غریب , درونگرا و الهام گرفته از قطعات ادبی!
surreal, whimsical, esoterically or literary-inspired, lyrics(از ويكي پديا)
فرض كنيم كه عبارت فارسي ترجمه عبارت انگليسي باشه،اصرار به عجيب و غريب بودن در همه بندهاي ترجمه به چه معنيه؟آيا عجيب و غريب بودن فقط در جنس صداها و لغات به كار رفته در ترانه هاست و يا به پيچيدگي ساختار موزيك هم برمي گرده؟
5.گیتارهای الکتریک همراه با فیدبک و افکت های نا متعارف!
electric guitars, often used with feedback, wah wah and fuzzboxes(از ويكي پديا)
باز هم از كلمه نامتعارف در ترجمه استفاده شده در حالي كه عبارت انگليسي كاملا گوياست!(افكت واه واه! و فاز)
6.استفاده ی مشخص از سینتی سایزر ها و افکت های صدایی
primitive electronic instruments such as synthesizers and the theremin(از ويكي پديا)
اميدوارم تا اينجاي بحث جبهه گيري نسبت به من نشده باشه!البته فقط اميدوارم!
و اما يكي ديگه از مشخصه ها كه بسيار مهم بود توي اين ليست:
a strong keyboard presence, especially organs, harpsichords, or the Mellotron (an early tape-driven ‹sampler›)(از ويكي پديا)
كه اين مورد هم توي كاراتون شنيده نميشه و پيشنهاد ميشه روش بيشتر فكر كنين
البته بايد در نظر گرفت كه موارد بالا تعريف موزيك سايكدليكه كه خيلي خودتون روش اصرار داريد و اسم اين وبلاگم هست وگرنه هركي در حد خودش و با امكانات و توانايي هاي خودش موزيك خلق مي كنه و اسمش رو مي تونه هرچي بذاره،اصلا بذاره مونهد راك!
و بازهم از دوستان عزيز موزيسين عاجزانه تمنا دارم نه در اين مورد خاص،در همه موارد بياين و نظراتتون رو بذارين و يه خورده بحث رو تخصصي كنين نه بازاري،همين سكوت باعث خيلي اتفاقا ميشه!
سلام
اول از همه این خوشحال کننده است که گروه هایی هستند که با تمام مشکلات موجود ، کار میکنن . اما چیزی که برای من خیلی خوشایند نیست اینه که چرا گروه، در حالیکه هنوز حتی آلبومی نداده به تبلیغ از خودش میپردازه و به جال اینکه همون آلبومِ در حال رکورد رو بعد از اتمام ، تبلیغی برای خودش بدونه (چون اصولا یه گروه موسیقی وقتی یه گروه موسیقی گفته میشه که آلبومی داشته باشه) ، DVD از خودش بیرون میده و معتقده: » چون رو شنونده ایرانی تصویر بیشتر تأثیر ميذاره برای معرفی یک گروه بهترین گزینه محسوب میشه. و میخواستیم قبل از عرضه آلبوم خودمون رو محک بزنیم تا برای رکورد آماده تر بشیم» به نظرم این دلیل قابل قبولی نیست و مخاطبان این نوع موسیقی بیش از اینها هستند ، بیش از تصویر و در پی کیفیت و کار خوب !!!
حتی قسمت جالب این DVD جایی بود که عده ای به همراه بعضی از اعضای گروه به اجرای نصفه و نیمه ی موزیک پینک فلوید میپرداختند و این DVD اگر طبق نظرشان مجموعه ای برای نشان دادن کاری از ماهیت مونهد است ،این کاور ناتمام چه جایگاهی داشت ؟
مواردی رو که اشاره کردید آرش باید جواب بده ولی من 2 سوال رو عرض کنم چرا ناشناس ؟ و اینکه آی پی تون دقیقا ای پی آقای شادپوره !!!! به نظرتون عجیب نیست وقتی ایرانی ها میخوان یک وبسایت فیلتر شده رو با انواع و اقسام کلک ها دور بزنن تو یه پست یه بلاگ دو تا کامنت با دو تا اسم متفاوت که یکیش «ناشناس» ه با یه آی پی ثبت بشه ؟!
:))
احتمالا اگه من بودم که مث همون اول با اسم خودم می نوشتم اینا رو، خیلی کاراگاهی مچ منو گرفتی، وااااااااای
یعنی چطور میشه تو یه خونه چند نفر باشن؟ یعنی واقعن میشه تو یه خونه چند نفر از اینترنت استفاده کنن؟!! نه، فکر نکنم
پویان جان اگه دقتت کافی بود که به دمبک ایراد نمی گرفتی , به اینکه اصلا سبک سایکدلیک وجود نداره ایراد نمی گرفتی , مثل دوست دیگمون درمورد خودِ پروژه دی وی دی و یا صداها و لاین ها و نکاتی که به درستی اشاره کرد بحث می کردی , درباره اولین گروه بودن یا نه حرفت درسته ولی هم من گفنم هم یزدان «تا اونجایی که اطلاع داریم» پویان جان با اطلاعات اشتباه که نمیشه کار رو بهتر کرد برادر من!
من فکر می کنم مصاحبه به اندازه الان و حرف هایی که شده سوتفاهم نداشت!!
در جواب دوست عزیز دیگر !
شما اگه به کیفیت صدا و حتی تصویر و اصلا اینکه این پروژه باید به این شکل و قبل از آلبوم انجام می شد اشکال بگیری و انتقاد کنی کسی ناراحت نمی شه , همونطور که قبلا هم انتقادهایی از این قبیل شده بود و خیلی ها رو ما قبول داریم , بحث امکانات و مشکلاتی که روز فیلم برداری و بعدش پیش اومد و خیلی چیزای دیگه است که بحث مفصلیه , ولی اگه شما این مصاحبه رو بخونی و قبل از اصل مواردی که بهشون اشاره کردی به اینکه تنبک رو اشتباه نوشتین یا اینکه این اولین گروه نیست (که اصلا برای ما مهم نیست!) و مدیر هنری چیه و … ایراد بگیری خوب عزیز من شما ته ته ته حاشیه رو گرفتی و واقعا ناراحتی داره!
دوست عزیز در مورد شاخصه هایی که نوشتم 2 تا چیز باید بگم :
1.اینا ترجمه لغت به لغت نبوده! حد اقل گه قرار بود اونطوری ترجمه بشه لینک و نمی گذاشتم! با دیدن اون چند مورد یاد نوشته کوتاهی بود که یه زمانی نوشته بودم که بیشتر هم از سایت های موسیقی الکترونیک سایکدلیک بود بخاطر همین اینقدر کلمه عجیب و غریب و یا نا متعارف استفاد شده , چون این 2 ویژگی در موسیقی ی الکترونیک خیلی به چشم می خوره ! نیازی نیست که هر مورد رو توضیح بدم چون موضوع کاملا اشتباه گرفته شد که البته تقصیر خودم بود که ننوشتم این از ویکی نیست!
کلا باید بگم که خیلی از نکاتی که اشاره کردی در مورد صداها درسته و امیدوارم این موارد با بیرون اومدن آلبوم روشن بشه و همونطور که گفتی سبک فقط یه اسمه و این سبک سایکدلیک هم یکی از سبک هایی است که ما کار می کنیم و بخاطر نوع زندگی و نگرشمون کلا خودمون رو زیر مجموعه اش میدونیم .
ولی در جواب دوست ناشناس باید بگم که :
1.ما تبلیغی نکردیم و واقعا 1% کسایی هم که این دی وی دی رو دیدن انتشار همچین دی وی دی تبلیغ به نظر نیومد! همونطور که گفتم هدف ما رواج دادن این نوع کار کردن مستقل (ایندی , زیرزمینی ) هست.
2.تا اونجایی که من اطلاع دارم و تو این 10 سال موسیقی کار کردن و گشتن و خوندن و حتی صحبت هایی که با بندهای خارج ازایران داشتم یه گروه موسیقی وقتی که آلبوم بده گروه موسیقی محسوب نمی شه ! بحث آلبوم خیلی اوقات حتی چندین سال بعد از شکل گرفتن گروه و اجراه هاشون اتفاق میوفته و خیلی به شرایط مادی و اجتماعی و خود شخص اسپانسر مربوط می شه , البته نه همیشه ولی اینکه حتما باید آلبوم داده باشه تا یه گروه محسوب شه اشتباس!
در مورد کاور نا تمام هم باید بگم که صرفا موضوع زمان کلی دی وی دی بود , کارگردان ترجیح داد که این قسمت کات بشه , من زیاد در جریان طبقه بندی فیلم ها نیستم که دلیل اصلی رو بگم .
به حر حال از همه برای توجه متشکرم و اگه حرفام لحن بدی گرفت بعضی جاها عضر می خوام ,ازاین موضوع حاشیه گرایی خاطرات خیلی بدی دارم و همونطور که دوستمون گفت از همه می خوام که هر حرفی درباره موزیکمون دارن رک و راست بگن
باورکنید ما برای دوستی کار میکنیم!
ممنونم که جوابهای منطقی و به دور از عصبانیت میگیرم ، هر چند خیلی موافق نیستم ، ممنون.
اما جناب یزدان :
اولا خیلی واضحه که ما داریم «میپرسیم» و اینه که خیلی مهمه . ما مخاطبِ شما و این دوستانِ هنرمند هستیم و این حق ماست ، با هر نامی.! که امثال شما کنجکاوند که بدونن! و نه اصل موضوع !! با این حال میگم که این دلیلِ کم اهمیت رو بدونید و اون اینه که حتما ناشناس بودن کمک بیشتری میکرد و نه چیز دیگه ، و من به سوالم و دونستن جواب اهمیت میدادم و کمک به خودم و دوستان هنرمند و دنبال حاشیه هاش نبودم که به واسطه ی اون بوجود میومد ، که متاسفانه درست فکر میکردم و حاشیه ها همیشه آزار دهنده میشن !! واما آی پی ، ما دوستیم و یکی از چیزهایی که داشتیم راجع بهش با هم (آقای شادپور) بحث میکردیم همین مصاحبه بود و در بعضی موارد موافق و در بعضی اختلاف نظر داشتیم و سوالاتی متفاوت . من تعجب میکنم از حرفه ی شما :» اطلاع رسانی» !! که اگر این واقعا حرفه ی شماست بسیار ناآگاهین که یک چنین سوالاتی رو مطرح میکنین (طرز برخوردتون البته منظور من هست) و من میذارم به حساب اینکه این قبیل مصاحبه ها حتما فقط علاقه ی شخصیِ شماست.
باز هم ممنونم
پرداختن من به آی پی صرفا عادتیه که بخاطر رشته تحصیلیم پیدا کردم . کنجکاو و حساس به اعداد هستم و قبول می کنم که فرع بود نه اصل. جواب شما رو میدم چون مودبانه و منطقی کامنت گذاشتید. وردپرس دات کام نام ، آدرس ایمیل و آدرس آی پی رو با هم نشون میده و این شباهت + آدرس ایمیل sdfhfkjashdfkja@yahoo.com منو به فکر فرو برد که اگر آقای شادپور چنین انتقاداتی دارند چرا با نام خودشون مطرح نمی کنند. من صرفا سوال پرسیدم نه حکم صادر کردم نه توهین و قبول می کنم که فرع بود نه اصل اما ادبیات آقای شادپور رو رسما نمی تونم هضم کنم! ممنون از شما دوست ناشناس!
آقا کسی راجب آی پی من سوال نداره؟ 🙂
به هر حال و به هر دلیل یه سری بحث هایی اینجا شد که جالب بودن و من واقعا فکر می کنم که همیشه باید راجب یه موضوع هنری بحث وجود داشته باشه و همش تعریف و تمجید های الکی نباشه
به عنوان آخرین کامنت چون فکر می کنم چیزایی که به نظرم لازم می اومد رو گفتم،می خواستم فقط یه نکته ای رو بگم:
نامتعارفی که دیگران ازش به کرات در گذشته استفاده کردن،امروز متعارف محسوب میشه!در مورد روشنگری هم که در مورد موزیک الکترونیک فرمودین متشکرم!!ما هم منتظر آلبوم شما می مونیم چون فعلا موضوعی وجود نداره تا در موردش صحبت کنیم
سلام !
باز هم انتقاد …من اومدم !
من هم از اولین برخورد ام با دی وی دی شما حس خوشایندی نداشتم … یعنی اصلا این که شما بدون تلاش برای ضبط EP ( حتی شده 3 تا آهنگ ) از خودتون تصویر منتشر کردین برای من اصالت کار هنری شما را زیر سوال برد .
وقتی تصویر را تماشا کردم و دقیق شدم . متوجه اجرای ضعیف . فقدان کیفیت و دانش در نظرات خودتون . مهم تر از همه نداشتن سوناریته (sonarity) نه سوناریته ای که امضای شما باشد . نه سوناریته ی استاندارد که از یه گروه پست راک یا … میشه انتظار داشت
2 . کل پروژه حتی اسم آن نه از خلاقیت بلکه تقلید محض به وجود آمده … معمولا در جریان های ایندی یکی از برجسته ترین چیزها خلاقیت در استفاده از داشته هاست … مثل خلاقیت در نوع استفاده از سازهای متعارف ( مثل درامز ) . این جریان بشدت مبتنی بر فرهنگ ( diy ( do it yourself بوده و خلاقیت در استفاده از کمترین ها و گریز از مصرف گرایی ایده آل این جریان
3 . موسیقی سایکدلیک : حتما تعریف دقیقی داره که من نمی فهمم … از دید من کلا موسیقی یک نیروی روانگردان است حتی آهنگ happy birthday .
4 . خواهش می کنم خودتون رو با کمترین ها راضی نگه ندارید … شما هنوز » اولین در ایران » نشده اید . هنوز هیچی نیستید ….. خواهش می کنم یه چیز ای بدین بیرون . چیز خودتون رو …
5 . ما توی ایران تقریبا همه داریم ایندی کار می کنیم … حتی متین 2 حنجره هم ایندی بوده :))
6 . . من کسی را صرفا برای اینکه در شرایط سخت داره اینجا موزیک کار میکنه تشویق و تمجید نمی کنم
به نظرم شما این کار را می کنین چون مجبورین بکنین . چن فکر می کنید این تنها کاریه که دوست دارین خب از پس اش بر بیاید
پس کارتون رو بدون حاشیه انجام بدین … حاشیه فقط انرژی می گیره ( مثل همین الان که دارین مزخرفات منو می خونین
7 . خانم ستاره درخشانی در جایگاه استاد مبانی تصویری در مورد پیدا کردن کار به ما یه توصیه ای کرد که هیچوقت از یاد نمی برم
گفت شما نرید دنبال کار … کار کنین یاد بگیرین کارتونو حتما میان دنبال تون
8 . آقا یزدان یه کم ضایح نیست که میری آی پی هارو چک می کنی ؟
9 . من دستم خورد به یه کوفتی نوشته ها همش راست چین شد. ببخشید
10 . نگاه کن بی خود چی من نوشتم این همه ؟؟؟
– سهراب
پاسخ به بند 8 : دشبورد یا به قول خود ودرپرس دات کام «پیشخوان» یا همون پنل مدیریت بلاگ در وردپرس دات کام بصورتیه که در قسمت دیدگاه ها اسم آدرس ایمیل آدرس آی پی تاریخ ساعت و تمام اطلاعات یک کامنت رو با هم نشون میده.
من هرچقدر سعی میکنم جوابی ندم که کش دارتر نشه این بحث ولی نمیشه
آخه برادر من یکی اومده به صورت ناشناس نظرشو گفته، حالا داشبور یا صندوق عقب یا هرجای دیگه وردپرس هر مشخصاتی رو به شما بده، شما باید بیای اعلام کنی؟ اگه میخواست مشخصاتش اعلام بشه که خوب خودش اینکار رو میکرد
باز صحبت از یک بند ایرانی شد و باز هم ما ایرانیا اومدیم که سر تا پای هم دیگرو ایراد بگیریم ! :))) !!
من نمي خواستم دوباره كامنت بذارم ولي…
1- سهراب به نكات جالبي اشاره كرد
2-دوست عزيز،پارساي عزيز،تو كه ميگي اون دي وي دي عاليه و ما يه سري آدم بيكار هستيم كه داريم بندهاي ايراني!!!!!!!!!!! رو تضعيف مي كنيم كه احتمالا دست هاي پشت پرده و دشمن هستيم!!!!!!!،با توجه به تمام اين مسائل،خوب شما بيا نكات مثبت قضيه رو بگو تا بقيه روشن بشن،هر كسي اومد يه سري مسائلي رو ليست كرد چرا شما كه موافق هستين نمياين اين كار رو بكنن،باور كنين من خودم به شخصه دوست دارم از شما كه دارين تعريف مي كنين دلايلتون رو بشنوم ولي قاعدتا دلايلي غير از ايراني بودن و جزء رفقا بودن بند!!!!!!!
لطفا یکی از شما به من بگه موسیقی (برای شخص خودش) چه معنی ای داره؟ و چرا داره موزیک کار می کنه؟ فکر کنم اونوقت پرتقال فروش هم پیدا می شه. البته من دقیقا نمی دونم پرتقال با قاف نوشته می شه یا غین..
تمام بحثهای بالا رو خوندم.دی وی دی رو هم نه مرتبه با دقت دیدم.بحث فنی نداشت.
صحبت دیگری دارم.چرا این ذهنیت نادرست وجود دارد که انتقاد نکردن یعنی حمایت کردن؟نه مونهد،که هر کس که در این مملکت به نوعی به موسیقی می پردازد،با همین کم و کاستیها روبروست و فعالیتش شایان احترام.
اما بر ما چه میرود که از اولین سیاه مشق خط خطی مان تابلویی تهیه می کنیم و به حال کردن با آن می پردازیم؟!
انتقاد کردن از چنین سیاه مشق نا مفهوم و پر ایرادی حمایت نکردن نیست.این به آن می ماند که ببینید زیپ شلوار دوستتان باز است و به او نگویید تا از شما خجالت نکشد ولی مهم نباشد که مسخره ی دیگران شود!
حجم خیلی زیاد نتهای ناکوک و فالش.کیفیت صوتی بسیار نامفهوم.فرم نامشخص کارها،به کار بردن اصطلاحات نادرست در متون گفتاری،فلسفه ی تهیه ی این دی وی دی برای گروهی که هنوز رسمیت حرفه ای با ضبط حتی یک آهنگ پیدا نکرده اند و…موارد ضعف این کار و دلایل انتقاد هستند…
اما این به مفهوم توهین کردن یا زیر سوال بردن حس عاشقانه ی شما در قبال فعالیت موسیقی نیست.
راه دراز است،در آغاز راه اتراق نکنید…
واقعا متاسفم كه ميبينم كسايي كه اطلاعات كافي ندارن نظر ميدن
در مورد ايراد هاي DVD هم بگم كه 100درصد ايراد داشته و گفتنش هم خيلي بهتر از نگفتنشه.
ولي بازم به شرطي كه منتقد اطلاعات كافي داشته باشه و ترجيحا خودشم از اينكارا كرده باشه تا فهميده باشه كه اين كار تو اين وضعيت جقدر سخت و طاقت فرساست
من هيچ انتقادي نميكنم چون اطلاعات كافي ندارم فقط آرزوي موفقيت براي كل بچه هاي مونهد دارم
.
درستش اینه jonny نه johnny