مصاحبه با گروه سایکدلیک ایرانی مونهد

 

 

یزدان محمدجانی: Moonhead چند ویژگی عمده داشت که من رو جذب کرد. در وهله اول دوستی چند ساله من با مدیر هنری (Producer) گروه، افشین که بر پایه موسیقی بود. دوم نام گروه که اشاره به ماه داره و همیشه برای من جذابیت خاصی داشته. ویژگی سوم سبک گروه بود، چون برای اولین بار می­شنیدم که یک گروه ایرانی گرایش به سایکدلیک راک رو در موسیقی و اشعار خودشون نشون ميده. سبکی عمیق، با ریشه و حتی مهجور. سایکدلیک تنها یک سبک موسیقی نیست، نوعی فرهنگ یا حتی روش زندگیه که ریشه در دهه 60 میلادی داره و هنوز هم با تغییر فرم همچنان تاثیر گذاره و در پایان اینکه Moonhead اولین گروه راک ایرانی است که ویدئویی از اجرای زنده آثارش به همراه گزارشی مستند گونه از گروه تهیه کرده (تا جاييكه که اطلاعات من نشان میده). در روزی بهاری به دیدن گروه رفتم و گفتگویی با اونها داشتم تا به آخرین دلیلم که پشتیبانی از گروههای ایرانی است متعهد بمونم. اعضای گروه Moonhead (که در ادامه معرفی می­شوند) بشدت صمیمی و جالب بودند و براحتی میشد با اونها ساعتها درباره موسیقی همکلام شد.

 

 

[یزدان]: درباره نحوه شکل گیری مونهد بگید که چگونه متولد شد؟

[مسعود]: قضیه اینجور شد که به همراه افشین تصمیم گرفتیم که چند آهنگ معروف از Radiohead و Portishead و . . .  رو اجرا کنیم و ما اولین باری بود که با هم کار می­کردیم، البته از اول قرار نبود که یه بند درست بشه و برنامه ­ای برای کار در آینده نداشتیم. بعد از اون اجرا که تابستون 1389 بود من شروع به ساخت چند آهنگ خودم کردم تا اینکه برای اولین بار تصمیم گرفتیم آهنگهای من رو به همراه چند آهنگ کاور تو تابستون 90 اجرا کنیم. در این اجرا حدوداً 20 دقیقه از آهنگهای من رو زدیم. تقریباً میشه گفت بعد از اون اجرا مونهد شکل گرفت و قرار شد که به عنوان پایه پروژه (آلبوم اول) روی آهنگهای خودمون کار کنیم و در اولین قدم تصمیم به ضبط ویدئویی از اجرای زنده گروه، در انبار یک کارخانه متروک گرفتیم که تو مهرماه 1390 فیلمبرداری شد و تحت نام Moonhead from the Basement پخش شد. در اون ویدیو من Vocal و گيتار، آرش Synth و Back Vocal، رامین و محمد هم گیتار و Back Vocal رو داشتند. گیتار Bass رو کامیار می­زد و میلاد و شاهرخ هم بعنوان نوازنده مهمان بودند که درامز و پرکاشن رو میزدن.

 

 

[یزدان]: خب، برسیم به اعضای مونهد، من خودم از کوچکترین عضو گروه شروع می­کنم. «محمد» خودتو معرفی کن و بگو چرا موسیقی و گیتار، و اینکه خودت به چه سبک­ها و گروههایی علاقه داری؟

[محمد]: محمد هستم 17 ساله ! [خنده] – اولین برخوردم با موسیقی راک و گیتار الکتریک به 4 سال پیش بر میگرده که توی بازی گیتار هیرو با  Slash آشنا شدم [خنده گروه]. در مورد قسمت آخر سوالت، من با هارد راک و Guns N Roses، گیتار رو شروع کردم و بعد از آشنایی با مسعود Jeff Beck روم خیلی تاثیر گذار بود ولی الان بیشترNine Inch Nails  گوش می­دم.

 

 

[یزدان]: خب رامین تو بگو.

[رامين:] آشنایی من با موسیقی به بچگی بر میگرده که کلاس پیانو می­رفتم ولی از 15 سالگی یادگیری گیتار کلاسیک رو شروع کردم و بعد از اونم گیتار الکتریک رو طی این مدت کار کردم. در مورد گروهها من از دهده 60 و 70 خیلی تاثیر گرفتم. [مسعود : صداش می­کنن رامین U2- خنده] ولی الان Post Rock زیاد گوش می­کنم. سبک كار خودمم که آلترنيتيو راكه و ریدیوهد برای انتهاي لذته.

 

 

[یزدان]: آرش تو بگو.

[آرش]: اولین آشنایی من با راک در دوران بچگی بود که کاست دیوار پینک فلوید رو پدرم گوش می­کرد تا اینکه کاستهای پدرم رو چند سال بعد پیدا کردم که پر بود از Pink Floyd، Leonard Cohen، Bob Dylan و Chris De Burg . یادم میاد آلبوم Atom Heart Mother اون موقع برام خیلی عجیب بود. اولین سازی که یاد گرفتم دنبک بود، ولی بعد از چند وقت تونستم اولین گیتارم رو بگیرم. اون موقع مسعود توی یه بند بود که من پیش خواننده شون کلاس می­رفتم. یادمه اولین اجرای زیر زمینی رشت رو 10، 11 سال پیش داشتن. البته من نبودم ولی آشنایی­ ام با بچه­ ها همزمان شد با کشیده شدنم به سمت آلترنیتیو راک، به نوعی Nirvana باعث شد که از راک دهه 70 جدا بشم و بعد هم که Radiohead … ولی تو این سالها موسیقی الکترونیک بیشتر گوش می­دم. مخصوصاً سينتی سایزر و ابزارهای م:/..سیقی. تو این مدت روی Synth تمرکز بیشتری دارم به خصوص از وقتی با مسعود شروع به کار کردیم برای اجراي خودم Synth و افکت های الکترونیک رو به عهده گرفتم.

 

[یزدان]: حالا نوبت مسعوده؟ از خودت بگو .

[مسعود]: اولین تصویری که تو ذهنم حک شده رژه چکشها تو فیلم «دیوار» پینک فلوید بود. دوران دبستان بود که یاد گرفتم چه جوری از صفحه استفاده کنم.  5 ، 6 تا صفحه از Pink Floyd و Led Zeppelin داشتیم که برای مادرم بود. هر چند اون صفحه­ ها عمر زیادی نداشتن، ولی تأثیرشون رو هنوز هم می­بینم. تو دوران دانشجویی اولین سازم رو که یه سه تار بود خریدم ولی تو 3 ماه دیدم که این ساز من نیست! خب گیتار همیشه برام یه آرزو بود و اولین گیتارم یه اكوستيك گیتار ایتالیایی بود که خیلی زود جاشو داد به الکتریک تا همین حالا. البته آواز خوندن رو هم تو این چند سال اخیر پیگیری کردم. اولين گروههایی که روم تاثیر گذار بودند تو راک ، Led Zeppelin و Pink Floyd بود ولی بعد از Nirvana خیلی مسیر متفاوتی رو طی کردم. فکر کنم  Bjork ، Radiohead و Jeff Buckley باعث تغییر گرایشم از گیتاریست حرفه­ای به خواندن و آهنگسازی باشه.

 

[یزدان]: درباره اسم گروه توضیح بده. چرا Moonhead؟

[مسعود]: این اسم رو از آهنگهای تکی Syd barrett برداشتم، یه جور ادای دین به Syd بود. در عین حال خیلی مفهوم عمیقی داشت.  Moonhead به فارسی «ماه زده» گفته می­شه و این نوع رابطه با ماه همیشه با من بوده، یه جورایی مثل یه شیدایی آرومه، به نظرم این اسم حال و هوای گروه رو می­رسونه.

 

 

[یزدان]: سبک تون چیه به نظر خودت؟ چه گروههایی رو مونهد تاثیر گذار بودن؟

[مسعود]: اسم گذاشتن همیشه کار سختیه. به نظرم موسیقی ما Alternative محسوب میشه ولی اشعار بیشتر فضای دهه 60 و 70 رو داره. در مورد آرتیست های تاثیر گذار هم ، Nirvana، Jeff Buckley، Radiohead و Sigur Ros رو بیشتر حس می­کنم.

 

[آرش]: به نظرم موزیک ما روی خطی بین Alt. Rock وPsychedelic Rock  حرکت می­کنه. به عنوان مثال گروه Kwoon تاثیر زیادی تو فضای پست-راکی Moonhead گذاشته ولی تو بعضی تراکها فضای سایکدلیکه راکه دهه 60 مثل Jefferson Airplane رو می­شنوید. ولی در مورد موسیقی الکتریک، Radiohead و نقش Jonny Greewood شروع کار ما بود و گروه هایی مثل Throbbing Gristle که تو تنظیم پارت الکترونیک خیلی تاثیر گذار بودن.

 

[یزدان]: چرا سایکدلیک؟ به این دلیل مي پرسم چرا چون نسبت به باقی سبکها مهجوره و در ایران مهجورتر، من هیچ بند ایرانی تو فضای این سبک ندیدم.

[مسعود]: بر میگرده به نوع دیدمون به دنیا، وقتی در جامعه ارزشهای ذهنی تو مورد قبول نباشه، با ذهن خودت درگیر می­شی. خب در اینصورت موسیقی ­ات هم درون گراتر می­شه، چه وقتی که می­خوای گوش کنی، چه وقتی که می­%:.7;D9ای خلق کنی.

 

[یزدان]: نحوه آهنگسازی در Moonhead چه جوریه ؟ آهنگها و شعرها رو چگونه می­نویسید؟ لیریکها فارسیه یا انگلیسی؟ تم و مضمون کلی درباره چیه؟ و آیا شعرها تحت تأثیر بوده یا نه؟

[مسعود]: تا الان (که مشغول رکورد آلبوم اول هستیم) آهنگها و اشعار برای من بوده ولی هدفمون برای آلبومهای بعدی اینه که از تمهای همه استفاده کنیم تا در نهایت آلبومهامون نشون دهنده سلیقه­ جمعی گروه بشه. اکثر شعرها رو به فارسی نوشتیم ولی اگر ببینم فارسی جواب نمیده به انگلیسی یا زبانهای دیگه می­نویسم. در مورد تأثیر پذیری از شاعرها، تو شاعرهای ایرانی «فروغ فرخزاد» خیلی به چشمم میاد ولی در مورد اشعار غیر ایرانی اکثر اوقات شعر اصلی رو استفاده کرديم. مثل سرود شب که از کتاب «فاوست» گوته برداشته شده.

 

 

[یزدان]: نگران این نبودی که شعرهای فارسی روی آهنگ نشینه؟

[مسعود]: تا مدتها به همین دلیل قید شعر فارسی رو زده بودیم چون باید حتماً کلمات رو درست بیان کنیم. ولی این برام یه دغدغه بود که بتونم این مضمونها رو وارد موسیقی ایرانی کنم و بهترین راهی که پیدا کردم آوایی خواندن کلمه ­ها بود. با این روش لازم نبود همه کلمه رو کامل بیان کنم. خوب جواب داد و الان یکی از روشهای اصلی آواز خواندن Moonhead محسوب می­شه. اینجوری شما هم کلمه رو می­شنوی و هم نمی­شنوی، به نوعی حس می­کنی که چی داره خونده می­شه و خوبیش در اینه که ذهن رو باز میزاره تا با موزیک بیشتر اخت بگیری.

 

[یزدان]: خب بچه ­ها داستان خط مشی مونهد چیه؟

[رامین]: اینکه مستقل بودمون رو حفظ کنیم و بتونیم در آینده هم خودمون برای کارهامون تصمیم بگیریم.

 

[یزدان]: شما يک DVD مستند گونه ساختید و توش درباره گروه و اجراهای قبلی صحبت کردید که برای کسی كه با مونهد آشنا نیست بهترین شروع برای آشنایی با شماست. چرا این DVD رو ساختید؟ اونم به این فرم که تو ایران يه کار یونیک محسوب می­شه.

[مسعود]: چون رو شنونده ایرانی تصویر بیشتر تأثیر ميذاره و برای معرفی یک گروه بهترین گزینه محسوب میشه. و دلیل بعدی اینکه می­خواستیم قبل از عرضه آلبوم خودمون رو محک بزنیم تا برای رکورد آماده تر بشیم و خوبیش در این بود که قبل از آلبوم عده زیادی با مونهد آشنا شدن. نکته مهم در این DVD اینه که اکثر کار این DVD رو خودمون انجام دادیم از Mix تا تصویر برداری. تجربه سختی بود.

 

[یزدان]: راجع به اجراهای زنده­ تون بگید.

[آرش]: اسفند ماه سال پیش تو یه اجرای کوچیک 5 تا از آهنگهای Moonhead رو اجرا کردیم این اولین بار بود که آهنگهامون رو به عنوان مونهد ميزديم. بعد از رکورد آلبوم دور جدید اجراهامون رو شروع می­کنیم.

 

[یزدان]: راجع به سازها و تجهیزات خودتون كمي توضيح بديد.

[مسعود]: خب ما سعی کردیم که بتونیم ابزار لازم برای هر عضو گروه رو تهیه کنیم. تا قبل از شروع رکورد آلبوم که ابزارمون بیشتر برای تمرین گروهی بود مشکلی نداشتیم ولی برای رکورد مجبور به خرید تجهیزات برای استودیوی خونگی شدیم که هنوزم تکمیل نشده. تمام هزینه­ ها رو خودمون می­دیم و این برای اینکه گروه مستقل بمونه ضروریه. اگه به صفحه فیسبوکمون برید میتونید تو بخش Gear   ابزارهامون رو ببینید.

 

 

[یزدان]: سايكدليك هاي دهه 60 و 70 از سازهای شرقی استفاده می­کردند و تم شرقی رو در کارشون وارد می­کردند. در دهه­ های بعد هر گروه بنا به منطقه جغرافیایی که در اون قرار داشت سازهای بومی رو وارد سازبندی می­کردند. به فکر بومی کردن Moonhead هستید؟

[مسعود]: دقیقاً! به هر حال من اینجا زندگی می­کنم و موسیقی اي که تولید می­کنم ناخودآگاه بومی میشه. اما نه به این معنی که از سازهای بومی استفاده کنم. حداقل تو آلبوم اول این کارو نکردم. اما تم ها و ملودي های شرقی رو وارد آهنگها کردیم. حتی آهنگی داریم که کاملاً فضای ایرانی داره بدون اینکه از ساز ایرانی استفاده کنیم.

 

[آرش]: تو ایران حرکت از سنت به مدرنیته شکل درستی نگرفته ما خیلی رو این مساله حساسیم. موسیقی­ هایی که به اسم تلفیقی تو این چند سال بیرون اومد واقعاً خوب نبوده و نتونسته جای خودشو پیدا کنه، به خاطر همین تو استفاده از سازهای ایرانی برای بومی کردن موزیک خیلی محتاطانه عمل می­کنیم.

 

[یزدان] : ظاهراً آلبومتون تا آخر پائيز رکورد می­شه. آلبومتون و همین DVD که ازش صحبت کردیم رو مخاطب ایرانی چطور می­تونه تهیه کنه؟

[مسعود]: چون لیبلی (شركت پخشي) در کار نیست، برای فروش گسترده قاعدتاً برنامه­ای نداریم ولی برای تهیه ­ی تجهیزاتمون یک بخشی از کارهامون رو واسه فروش میذاریم. هدف اینه که بیشتر از کارهای تصویری برای فروش استفاده کنیم.

 

[آرش]: ولی کسانی که تو ایران زندگی می­کنن ، میتونن با Admin صفحه ­ی Moonhead تماس بگیرن و کسانی هم که تو رشت زندگی می­کنن از کافه ­هایی که تو صفحه ­مون آدرسشون رو گذاشتیم DVD رو بگیرن.

 

[یزدان]: برای آخرین سوال؛ چه آینده­ای رو برای  Moonhead پیش بینی می­کنید؟

[آرش]: عموماً ما فکر نمی­کنیم! [خنده گروه]

 

[مسعود]: ولی تا اجرا توی Glastonbury ول کن نیستيم …