Serj Tankian – Harakiri – 2012

.

.

.

مترجم: نیما اشرفی

سرج تنکیان (خواننده، شاعر، ترانه‌ سرا، فعال سیاسی-اجتماعی و آهنگ‌ساز) همواره عقاید و احساسات خود را با چنان شور و شعوری از طریق موسیقی بیان کرده است که معدود افرادی در دنیای موسیقی کنونی می‌توانند با او رقابت کنند. سرج (متولد لبنان، مهاجر ارمنی و بزرگ شده‌ی لس‌آنجلس) از همان کودکی با ملغمه‌ای از فرهنگ‌ها، عقاید و آرمان‌های متفاوت مواجه شد. برای او، درسی که از این تلفیق و تطبیق فرا گرفت موجب درک یگانگی تمام چیزها شد و از آن زمان این ادراک با شگرد خاصی به جلوه‌ی موسیقی‌ای درآمد که او برای ساختنش زندگی می‌کند.

.

آلبوم Harakiri (جدیدترین آلبوم تک‌نفره‌ی سرج) دهم جولای 2012 از طریق شرکت‌های صفحه پرکنی Reprise Records و Serjical Strike و در پی آلبوم Imperfect Harmonies (که در سال 2010 منتشر شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت) منتشر می‌شود. این آلبوم سومین آلبوم تک‌نفره‌ی مرد اول گروه System Of A Down است. سرج آلبوم Harakiri را نیز همانند آلبوم Elect the Dead و Imperfect Harmonies به تنهایی در استودیوی خانگی خود در لس‌آنجلس تولید کرد. همان طور که خودش می‌گوید، او این‌ بار به شیوه‌ای متفاوت برای ساختن این اثر دست زد: «برای ترسیم خطوط کلی سه تا از آهنگ‌های این آلبوم، از Apple iPad استفاده کردم. ما برای یافتن نتایج غیر منتظره، باید راه‌های جدید آهنگ‌سازی را امتحان کنیم.» در این آلبوم، گروهی که سرج با آن تور برگزار می‌کند (The F.C.C. ) نیز هنرنمایی می‌کنند: Dan Monti (گیتار)، Mario Pagliarulo (گیتار بیس) و Troy Zeigler (درامز). Dan Monti نیز در کار تنظیم و مهندسی صدای این آلبوم با سرج همکاری داشت. تنظیم نهایی این آلبوم (Mastering) بر عهده‌ی Vlado Meller (مهندس صدای برخی از آلبوم‌های Metallica، Red Hot Chili Peppers و Kanye West) بود.

.

.

بیشتر آلبوم Harakiri  در سال 2011 ساخته شد، سالی که برای این موسیقی‌دانِ به غایت مستعد، بسیار پر مشغله بود و او این سال را «پرمشغله‌ترین و پربارترین سال زندگی» خود می‌داند. در ماه فوریه، اپرای راک Prometheus Bound (که او تمام موسیقی آن را ساخته بود) در سالن Oberon Theater هاروارد (بوستون) به روی صحنه رفت و توجه زیادی را به خود جلب کرد. سرج در همین سال دومین کتاب شعر خود به نام Glaring Through Oblivion را نیز منتشر کرد. او با گروه SOD در سه قاره‌ی دنیا به اجرای کنسرت پرداخت، با Opera Orchestra در یروان ارمنستان اجرا داشت و در همان کشور با سران سیاسی این کشور ملاقات‌هایی ترتیب داد و چندین فعالیت غیر انتفاعی را نیز بر عهده گرفت. سپس اولین کنسرت خود در لبنان (زادگاهش) را با همراهی ارکستر سمفونی ملی لبنان برگزار کرد. پس از آنکه به ایالات متحده بازگشت، چهار اثر را نیز به اتمام رساند: یک آهنگ جاز، یک آهنگ الکترونیک که با دوستش Jimmy Urine (از گروه Mindless Self Indulgence) ساخت، یک سمفونی کاملاً کلاسیک به نام Orca و یک آهنگ تک‌نفره‌ی راک که اکنون در حال تنظیم نهایی آن است.

.

سال 2011 با آتش شروع شد. چند نوجوان در ساحل پیها (Piha) در نیوزیلند مشغول آتش بازی بودند که یکی از وسایل آتش‌بازی‌شان در زمین همسایه‌ی من فرود آمد و کل تپه آتش گرفت. می‌دونستم سال گندی خواهد بود و همین‌طور هم شد. پنج روز از این ماجرا نگذشته بود که خبر رسید پرندگان و ماهی‌ها در سراسر جهان و در تعداد انبوه در حال مرگ هستند. موجودات مختلفی بر روی کره‌ی زمین دست به هاراکیری دسته جمعی (نوعی خودکشی آیینی در ژاپن) می‌زدند. مگر این موجودات در مورد آینده و بقای محیط زیست چیزی می‌دانند که ما نمی‌دانیم؟ در همان روزها ساختن این آهنگ‌ها را شروع کردم.

.

رازآلود بودن عمل این موجودات که خود را در مقیاسی وسیع از بین می‌بردند از لحاظ عاطفی تأثیر عمیقی بر روی سرج داشت و همین امر به درون‌مایه‌ی زیربنایی کل این اثر تبدیل شد. او از این رویدادها ایده گرفت و تمامی تجربیات دوران آشفتگی‌هایش را به کار بست تا موسیقی جدیدی ارایه کند.

.

این کار با تمام کارهای تک‌نفره‌ام فرق دارد. این کار خیلی پرانرژی‌تر است، به موسیقی پانک گرایش دارد و از موسیقی‌های مختلفی تأثیر پذیرفته، از گوتیک راک و موسیقی الکترونیک گرفته تا موسیقی دهه‌ی هشتاد، از لحاظ دینامیک موسیقی از هوی راک گرفته تا آهنگ‌های حماسه‌ای ملودیک و از نظر ترانه از درون‌مایه‌های شخصی، سیاسی، فلسفی و معنوی گرفته تا طنز و عشق را در برمی‌گیرد.

.

.

سرج در همان اوایل فعالیت موسیقی‌اش خوانندگی و آهنگ‌سازی جنجالی برای گروه راک بسیار موفق SOD را ابزاری برای ابراز خودش یافت، گروهی که با تکیه بر پیام‌هایی درباره‌ی عشق، آگاهی و فعالیت سیاسی-اجتماعی به ذهن و روح میلیون‌ها انسان رسوخ کرد. با وجود این موفقیت‌ها، سرج به هنری که داشت بسنده نکرد و همیشه به دنبال شیوه‌‌های جدید تنظیم و جلوه‌های صوتی بود تا احساسات موسیقیایی خود را بیان کند. تاسیس شرکت صفحه پرکنی نیز در سوابق کاری تنکیان به چشم می‌خورد. او شرکت صفحه پرکنی Serjical Strike Records را در سال 2001 تاسیس و با هشت هنرمند بسیار مشهور (از جمله Fair To Midland، Buckethead و Death By Stereo) آلبوم‌هایی را منتشر کرد.

.

سرج در سال 2002 با همراهی دوست موسیقی‌دانش Tom Morello (از گروه Rage Against The Machine و Audioslave) نهادی غیر انتفاعی به نام Axis Of Justice را تاسیس کرد تا موسیقی‌دان‌ها، طرفداران موسیقی و سازمان‌های سیاسی مردمی را جهت مبارزه برای عدالت اجتماعی گرد هم بیاورد. در ضمن او به طور تفننی با دنیای رسانه هم سرو کار داشته است. او مدتی مجری شبکه‌ی رادیویی Axis Of Justice بود (این رادیو از طریق رادیوی ماهواره‌ای Sirius  و همچنین KPFK در لس‌آنجلس پخش می‌شود). سرج تنکیان به واسطه‌ی به دوش کشیدن رسالت گسترش تکثر و ادراک از طریق موسیقی، شعر و فعالیت سیاسی-اجتماعی، همواره کسانی را که به موسیقی و آثار او گوش می‌دهند، شگفت زده و افکار آنان را بیدار خواهد ساخت.

.

.

گفتگویی با سرج تنکیان درباره آلبوم انفرادی جدیدش

.

.

ساختن کار راک برای من ساده و ذاتی است.

سرج تنکیان (مردی با صدای اپرایی و شخص شماره‌ یک System of a Down) یک معترض است، معترضی با فعل گرایی مصمم. او معترضی است که الهامات موسیقی خود را از رهگذر چندین ابزار مختلف ابراز موسیقی تنظیم و بیان می‌کند.

.

با او از طریق تلفن درباره‌ی آلبوم در دست تهیه‌ی تک‌نفره‌اش (Harakiri )، که قرار است دهم جولای 2012 منتشر شود، صحبت کردم و دریافتم که او معترضی با بلاغت هنری است. این شاعر، موسیقی دان و نوازنده‌ی چیره دست چندین ساز که متولد لبنان و ارمنستانی-آمریکایی است با اشتیاق درباره‌ی معنای نام آلبوم جدیدش Harakiri، تعدد پروژه‌های موسیقی‌اش، شعر عرفانی و اینکه آیا System of a Down مشغول کار جدید است یا خیر صحبت کرد. تنکیان در مورد اینکه چرا او و رفیقش در تیزر ویدیویی Choose-Your-Own-Adventure (که برای آهنگ “Figure It Out” و به سبک ویدیوهای تروریستی ساخته شد) آن بلاها را سر صندوق پستی آوردند نیز توضیح داد.

.

هنگامی که از تنکیان درباره‌ی تیزر آهنگ “Figure It Out” (که در آن یک صندوق پستی را می‌دزند و – حتی با القاء حس غرق شدن- شکنجه می‌کنند) پرسیدم، با خنده جواب داد:  «اگه نخوام جدی جواب بدم، دلیل اصلی‌ای که من این کار رو کردم اینه که خب می‌تونم!»

.

تنکیان گفت که صندوق پستی متعلق به خودش بوده. دولت قصد داشت خدمات پستی خود را محدود کند و تنکیان تصمیم گرفت کمی «خشونت به خاطر هنر (violence for the sake of art)» به کار ببندد. در پایان این ویدئو، گزینه‌ای پیش روی هواداران قرار می‌گیرد که صندوق پستی را «بکشند» یا «زنده نگه دارند». ما کشتن را انتخاب کردیم و همانند تنکیان مبهوت بُعد جامعه‌شناختی این ویدیو شدیم.

.

اما اگر بخواهیم از دیدگاه جدی‌تری به این ویدیو نگاه کنیم، معنای دیگر پشت این تیزر «بُعد بوم شناختی (ecological) آن» است؛ یعنی ضایعات کاغذی تولید شده در عصر الکترونیک، که توجیهی ندارد.

.

«با جمع شدن نامه‌های کاغذی و روی کار آمدن نامه‌های الکترونیکی (صورت‌ حساب یا هر چیز دیگری)، مطمئن هستم دست کم چند جنگل جان سالم به در می‌برند.»

.

تنکیان که به خاطر فعالیت‌های سیاسی و همچنین هنری‌اش شناخته شده است، گفت که بیداری سیاسی‌اش از سال‌هایی آغاز شد که «بسیار جوان» بود، یعنی زمانی که متوجه «دورویی سیاسی و انکار نسل کشی ارامنه در ایالات متحده» شد و درباره‌ی حقایق بسیاری اندیشید که «به خاطر منافع جغرافیایی- ‌سیاسی یا نفوذ سیاسی برخی افراد نادیده گرفته می‌شدند.» یکی از همین حقایق که اخیراً تنکیان به علنی کردن آن تمایل پیدا کرده است، پدیده‌ای است که او از آن با عنوان خودکشی دسته جمعی حیوانات یاد می‌کند. دانشمندان برای تعداد پرشمار مرگ مرموز حیوانات در سراسر کره‌ی زمین دلایل دیگری متصور هستند. همین موضوع، درون‌مایه‌ی آهنگ Harakari (از این آلبوم) است.

.

«باور کردنش خیلی سخت بود و این پدیده نشانه‌ی یک اتفاق خیلی ناگوار بود. من سعی کردم از نظر معنوی و روان شناختی معنای این پدیده را درک کنم. تا به حال، تمام توجیهات علمی‌ که برای این مرگ‌ها ارایه شده ساختگی هستند. اگر آن‌ها را با دقت بخوانید، به مضحک بودن آن‌ها پی می‌برید. از آتش بازی انسان‌ها گرفته تا اکسیژن ناکافی در خلیج.»

.

تنکیان با اذعان اینکه این آلبوم موسیقی در کل دارای حس رعب‌آور «هاراکیری [به معنای خودکشی به شیوه‌ی ژاپنی – با دریدن شکم]» است، اظهار کرد که انتهای آهنگ Harakiri شرایط بوم‌شناختی‌ای را به تصویر می‌کشد که به اعتقاد تنکیان تماماً محصول واکنش ذاتی طبیعت در برابر استرس است.

.

«مثلاً زمانی که زمین لرزه‌ای در پیش است، ماهی‌های داخل آکواریوم به بیرون می‌پرند. آن‌ها قبل از زمین‌لرزه متوجه وقوع آن می‌شوند. حیوانات، مخصوصاً سگ‌ها، پیش از سونامی به مکان‌های مرتفع هجوم می‌آورند. آن‌ها در مقایسه با ما، حس ذاتی قوی‌تری نسبت به طبیعت دارند. گمان می‌کنم ما قبلاً این حس را داشته‌ایم، اما به گونه‌ای آن‌را در روندی که آن را تمدن می‌نامیم (یعنی در روند پیشرفت قلمرو روان‌شناختی و فناوری و همچنین تمام حوزه‌های تفکر و علم) از دست داده‌ایم. به همین خاطر، از آنجا که توجیهی جز خودکشی برای این پدیده وجود ندارد برای من جالب این است که تمامی آن گونه‌های جانوری به طریقی زندگی را تحمل ناپذیر یافتند. این امر برای ما بسیار ترسناک است چرا که اگر زندگی برای آن‌ها این قدر رنج‌آور شده است، پس ما با این آلودگی، شیوه‌ی زندگی‌مان و آینده‌ی پیش رو چه باید بکنیم؟»

.

البته تنکیان گمان نمی‌کند که پایان جهان فرا رسیده است (دست کم نه به معنای واقعی کلمه). «فکر می‌کنم امروزه آگاهی بسیار بیشتری درباره‌ی معنای زندگی وجود دارد و این در واقع نکته‌ی مثبتی است.» گویی این گفته‌ی تنکیان رگه‌هایی از عقاید فلسفی عرفانی دارد. او این نکته را در تور آمریکای جنوبی خود با گروه System of a Down دریافت. از دید تنکیان، تظاهرات پیشین «جنبش اشغال» دانشجویان شیلیایی که به دلیل افزایش هزینه‌های دانشگاه‌ها انجام شد، گریبان ایالات متحده را نیز گرفت. او می‌گوید «این جنبش برای ما بسیار حیاتی بود.»

.

تنکیان مشغول کارهایی است که می‌تواند از لحاظ هنری سرچشمه‌ی الهاماتش باشد. این هنرمند گفت که به تازگی ضبط یک فیلم، چند آهنگ (از جمله یک آهنگ بدون کلام جاز)، اولین سمفونی کلاسیکش به نام Orca و همچنین (با همکاری Jimmy Urine از گروه Mindless Self Indulgence) یک پروژه‌ی الکترونیکی موسیقی متن را که «تقریباً به سبک گانگسترهای بریتانیایی» است  و موقتاً Fuktronic نامیده شده است، به اتمام رسانده است. او همچنین قصد همکاری با یک هنرمند هیپ‌هاپ را دارد تا احتمالاً نسخه‌ی متفاوتی از یکی از آهنگ‌های این آلبوم را با همکاری او اجرا کند؛ در ضمن تنکیان در حال امتحان کردن امتیازدهی نیز می‌باشد.

.

«امکان امتیاز دادن به فیلم‌ها و بازی‌ها من رو به وجد میاره. مخصوصاً الان که دیگه حرف‌هام خیلی بیشتر از قبل خریدار داره، غرق اینجور چیزها شدم.»

«ساختن کار راک برای من ساده، ذاتی و سریع است. فکر کنم این آلبوم [Harakiri] سریع‌ترین اثری بود که من توی عمرم ساختم. کارهای دیگه، البته بعضی‌هاشون، مخصوصاً کارهای کلاسیک و ارکستراسیونی، کار و زمان خیلی بیشتری می‌برن.»

.

در عین حال که تنکیان افتخار می‌کند به اینکه طرفداران System of a Down با شور و شوق منتظر کار جدید این گروه هستند، بالاخره به شایعات درباره‌ی کار جدید این گروه پایان داد.

.

«در حال حاضر ما کار جدیدی نداریم. یه اشاره‌هایی به کار جدیدمون کردیم، ولی هنوز برای انجامش برنامه‌ ریزی نکردیم. هر کی مشغول کار خودشه. توی این مدت، دوباره دور هم جمع شدیم و برنامه اجرا کردیم و از لحاظ هنری یه دوره‌ی زمانی خیلی خوبی رو پشت سر گذاشتیم و بهترین اوقات رو داشتیم.»

«فکر نمی‌کنم الان دلیلی برای این کار [ضبط آلبوم جدید با SOD] وجود داشته باشه و گمون نمی‌کنم هیچ چیزی ابدی باشه… فعلاً که از با هم بودن و تور برگزار کردن لذت می‌بریم. بالاخره یه روزی می‌رسه که می‌ریم سراغ ساختن یه کار جدید، اما کی و چطوریش رو نمی‌دونم!»

.

.

Advertisements