گزارشی از کنسرت اخیر گروه پراگرسیو ایرانی ماورا
.
.
.
یزدان محمدجانی: روز دوشنبه 29 خرداد 1391 ساعت 8:30 خود را به محل اجرای کنسرت ماورا رساندیم. محل اجرا زیرزمین آموزشگاهی در غرب تهران بود و زمان اجرا 9 شب بود. این اجرای زیرزمینی را از سه جنبه می توان بررسی کرد : 1. پرفورمنس تک تک اعضا 2. حواشی اجرا 3. سبک موسیقیایی گروه.
.
.
پرفورمنس تک تک اعضا
.
ماورا گروهی است که یک دهه از عمر فعالیت آن می گذرد، گروهی پراگرسیو راک/متال که توسط فرهود قدیری نوازنده کیبورد بنیان نهاده شده است. کار فرهود قدیری در کیبورد به جرات و بدون اغراق عالی بود. فضاسازی های او گاهی مرا یاد پینک فلوید، ریورساید و حتی در یکی دو مورد یاد گروه های سایکدلیکی چون Ozric Tentacles انداخت. آرش رادان لید گیتاریست گروه، نوازنده ی شناخته شده که اجرای تقریبا بی نقصی داشت. آرامش کلی او که نمود آن در چهره اش دیده میشد حس خوبی را حداقل به من منتقل کرد. اشکان حامدی خواننده و گیتاریست ماورا صدای باز، قوی و تمیزی دارد اما جنس صدای او علیرغم تمام ویژگی هایش مناسب پراگرسیو نیست. او گاهی در گام های بالا خارج خواند اما حس و هیجان خوبی را به تماشاگر منتقل میکرد. مدیریت خوبی روی صحنه داشت و تماشاگر را به وجد می آورد (استایل ظاهری اش مرا یاد ماریوژ دودا می انداخت، البته خیلی خیلی کم!). با اینکه کلمات انگلیسی را درست تلفظ میکرد اما لحن خواندنش به گونه ای بود که اشعار برای شنونده مفهوم نبودند. درامر ماورا خشایار روانگر جوان ترین عضو گروه است که تازه وارد سومین دهه زندگی خود شده است. مود کلی این درامر با مود بقیه اعضای گروه و جنس موسیقی گروه به کل فرق داشت. چهره بشاش و شاد او و نگاه ممتدش به تماشاگران با چهره و جنس نگاه بقیه اعضای گروه (که معمولا به سازشان معطوف بود) فرق داشت. درامز در این اجرا مشکلی نداشت و نمره قبولی گرفت تنها مشکلی که وجود داشت این بود که درامر با تقریب خوبی تقریبا هر 5 ثانیه یک بار درامزستیک را لابلای انگشتانش می چرخاند و بیننده را یاد مجالس عیش و طرب می انداخت!. بیسیست سینا خدایی فر از بهترین های آن شب بود. کار او، آرش رادان و فرهود قدیری به وضوح در اجرای آن شب از بقیه اعضای گروه بهتر بود. در نهایت انیس اویسی دومین نوازنده کیبورد و تنها عضو خانم گروه. اجرای انیس هم به جز چند مورد هیچ مشکلی نداشت.
.
.
حواشی اجرا
.
برنامه همانطور که پیش بینی میشد سر ساعت شروع نشد و با تاخیری حدودا 30 دقیقه ای اعضای گروه شروع به اجرای برنامه کردند. مشکل صدا به وضوح دیده میشد تا همچنان گروه های موسیقی ایرانی از مشکل صدا رنج ببرند. محل اجرا زیر زمین یک آموزشگاه موسیقی در غرب تهران بود و چیزی حدود 110 نفر به تماشای برنامه نشستند. فضا مشخضا کوچک بود و زیرزمینی بودن این اجرا آنرا توجیه میکرد. این محدود بودن فضا برای اعضای گروه پررنگ تر بود. سیم گیتار آرش رادان در میانه آهنگ Leaden Sky پاره شد و پس از وقفه ای چند دقیقه ای آهنگ دوباره اجرا شد و با تشویق شدید تماشاگران مواجه شد. تماشاگران فضای خوبی را برای اعضای گروه ایجاد کرده بودند و تشویق های گرمی از خود نشان دادند. ماورا ترانه هایی از سه آلبوم خود اجرا کرد که لیست ترانه های اجرا شده به شرح زیر است :
.
صدایی از ماورا
Period of innocence
Endless illusion
Forgotten inside
افلاک
Something is lost
بر بام بلند آسمان
سراب
Leaden sky
Remote place
Season of salvation
Old pain
.
.
سبک موسیقیایی گروه
.
آهنگ های ماورا دو دسته اند: آهنگ های با اشعار فارسی و انگلیسی. ترانه های فارسی همچنان با راک مشکل دارند و اجرای آن به همان شیوه کلاسیک این مشکل را برجسته می کند اما در اجرای آن شب به نظر اکثر تماشاگران ترانه های فارسی آنان خیلی بهتر از ترانه های انگلیسی شان بود. سبک گروه تلفیقی از پراگ راک و پراگ متال است. جنس صدای خواننده به هیچ وجه مخصوص این سبک نیست. در اکثر آهنگ ها تمپو ناگهان کم میشد و آهنگ عمق خوبی پیدا میکرد و معمولا با لاین های کیبورد فرهود یا سولوهای گیتار آرش همراه میشد که مو به تنم سیخ میکرد! بعضی آهنگ های گروه رسما بلاتکلیف هستند. پارت های وکال در اکثر آهنگ بسیار زیاد است در حالیکه با قدرتی که در نوازندگی اعضای گروه (بخصوص فرهود و آرش) دیده می شود می توان پارت های اینسترومنتال را افزایش داد تا بر عمق کار افزوده شود. پراگرسیو راک و پراگرسیو متال ماورا دو شق کاملا متفاوتند و خیلی از اوقات به هم ربطی ندارند. پیدا کردن ارتباط خوب بین این دو شق مطمئنا سطح کاری آنها را بعنوان یک گروه پراگرسیو ایرانی چندین پله ارتقا می دهد. کاری که البته دشوار است. در مجموع اعتقاد دارم ماورا با حرکت بیشتر به سمت پراگرسیو راک و با تکیه بر گیتار آرش رادان و فضاسازی های کیبورد فرهود قدیری می تواند جدی ترین گروه پراگرسیو ایرانی باشد.
.
.
.
.
یزدان خیلی ممنون ، خیلی خوب بود به خصوص برای ما که اونموقع تهران نبودیم و نتونستیم کنسرت رو ببینیم ، من خیلی دوست داشتم اونجا باشم ولی حیف که نشد ، من تازه چند ماهه که با این گروه خوب از طریق فرهود نازنین و در صفحه فیس بوک شما آشنا شدم ، به نظرم کاراشون خیلی قویه ، می دونی ما باید هر کسی و کلا هر چیزی رو در ظرف خودش نقد کنیم م، ما میدونیم که اونا با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنن ، ایراداتی که فرمودید به نظر من کاملا قابل اغماضه , خوب میدونید تو اینجور کنسرتها نور پردازی چه کمکی به هنرمند میکنه ، یا صدا بردار و مهندسی صدا چه قدر میتونه مهم باشه ، آیا میشه صدا بردار مثلا فلان بند رو که در کالیفرنیا کنسرت داره و سی ساله تو کارش خبره است و صدها و بلکه هزاران کنسرت بزرگ و کوجیک رو راه انداخته ، مجهز ترین سیستم ها رو در اختیار داره ، برای نصب و زاویه بندی وسایل یا ولوم دهی هیچ محدودیتی نداره و…..با اینجا مقایسه کرد یا دها و دها نکته که تو دوست خوب و فرهیخته خودت بهتر میدونی ، البته بنده به لحن و محتوای فرمایشات شما نه تنها اعتراض ندارم که بسیار هم لذت بردم ، فقط خواستم بگم بچه های ما واقعا با سیلی صورت خودشونو سرخ میکنن و باید بهشون دست مریزاد گفت.ممنون
در این شکی نیست موزیسین ها و بچه های با استعداد ایرانی از حداقل ها بی بهره اند . من بارها به خود فرهود عزیز و آرش رادان عزیز گفتم و اینجا هم تکرار کردم که کارشون خیلی سطح بالاست. فضا سازی های فرهود و سولوهای آرش واقعا خوبه. ولی خُب من خیلی چیز ها رو فاکتور گرفتم. یعنی نورپردازی فک کنم 3 تا لامپ 100 وات بود! باید اینارو فاکتور گرفت. مشکل صدا رو من مربوط به اعضای گروه نمیدونم و همونطور که عرض کردم موزیسین های ایرانی نیاز دارن به مهندس صدای خوب. نظراتی رو که مطرح کردم به اجرای اعضای مربوط میشد که انصافا ربطی به محدودیت ها نداشت و 2. به سبک گروه که باز دست خود اعضای گروهه. ماورا پتانسیل تبدیل شدن به یک گروه پراگرسیو ایرانی مطرح در دنیا رو داره. بدون اغراق.
من تا حالا چیزی ازشون نشنیدم که بدونم توی چه سطحی هستن، در نتیجه هیچ قضاوتی هم نمی تونم در موردشون بکنم. اما برای مطرح شدن توی دنیا خلاقیت، وسواس خیلی زیاد و بلندپروازی شدید لازمه.
وقتی سه تا بچه 18 ساله توی یه شهر معمولی روسیه می تونن با خلاقیت شون و امکانات ساده یه موسیقی عالی بسازن، مطمئنا گروه های ایرانی هم می تونن توی پایتخت ایران یه کار متفاوت و جهانی خلق کنن.
قضیه اینه که اون روسا می خواستن یه بند پست راک راه بندازن ولی دوست نداشتن گاد اسپید یو، سگو رش یا مونو بشن، دوست داشتن یه کار مستقل و در عین حال حرفه ای ارائه کنن. بلند پروازی هم خیلی مهمه. کسی که به چند تا کنسرت کوچیک و یه سری هوادار محدود راضی باشه، بعد از چند وقت همینی رو هم که داره از دست میده. اصغر فرهادی دنبال این نبود که کارش فقط روی پرده سینماهای ایران نشون داده بشه و توی برنامه هفت بهش بگن دمت گرم.
راستی اینکه توی کنسرت 110 نفر بودید خودش نشون میده چه قدر جو روحانی بوده. جای همه ما خالی.
دوست عزیز اصغر فرهادی الان چرا داره با موسیقی پراگرسیو مقایسه میشه ؟ به چند دلیل میتونم بهت بگم که کلا مقایست از بیخ اشتباهه !
1 – اصغر فرهادی فیلمش اکران شد و منتقدا دیدنش پس اونا بردنش توی اسکار؛
2- یک گروه راک ایرانی اینجا کارش مجوز نداره ! خودش پخش میکنه و اینکه کلا تو دنیا مگه گروهای پراگرسیو راک نامزد گِرمی میشن که حالا شما داری اسکارو جلوش قرار میدی ؟
3 – وقتی چیزی ازشون نشنیدی پس قضاوت نکن که فلان بند پست راک روس این کارو کردن اون کارو کردن ! که اونارم احتمالا از همینجا میشناسی، حالا از اینش که بگذریم روسیه فکر نکنم کشوری باشه که توش موسیقی راک ممنوع شده باشه . . . اونجا روسیست و انقدر استودیوها مجهز هستن که انواع تنظیم صداهای حرفه ای باشه ! در هر صورت هیچ جوره قابل قیاس نیستن.
4 – ماورا شاید برات جالب باشه که بگم تو اروپا خیلی معروف تره تا توی ایران ! من خودم از طریق چند نفر اروپایی و از طریق یه رادیوی اینترنتی کارشونو گوش دادم و آشنا شدم باهاشون ! قبل از اون اسمی از ماورا نشنیده بودم.
5- اینکه بند یه کنسرت کوچیک راه انداخته و برگزار کرده دلیل نمیشه که خواسته ی قلبی خود بند باشه . . . محض رضای شیطون یکم خلاقیت تو فکر کردن بدک نیست . . . بندی که حتی نمیتونه سی دیشو تو این کشور رسمی بفروشه چطوری پول در بیاره که یه کنسرت تو مثلا برج میلاد برگزار کنه ؟؟؟ انگار همه چی تو کشور ما فراهم شده گفتن بیاین جمع کنین ریختیم واسه شما ! 🙂
پارسا جان جواب شما به من از بیخ رد میشه. چون من اول کامنتم گفتم این گروه رو نمی شناسم و قضاوتی هم در موردشون نمی کنم. من فقط در راستای کامنت یزدان که از جهانی شدن گروه های ایرانی صحبت کرده بود نظر دادم.
موضوع قضاوت روی یه بند به خصوص نیست. موضوع اینه که به جای حمایت از بندای ایرانی دنبال ایراد گرفتن از چیزایی هستیم که به موسیقیشون ربطی نداره . . . و هممونم خوب میدونیم که تک تک این کمبودا اجباریه !
مساله دوم اینه که موسیقی و سینما دو چیز کاملا جُدا از همن و مقایسه ی کارگردان و فیلمش با موزیسین و موزیکش کلا رده ! حالا چه موزیسین و کاراشو بشناسیم چه نشناسیم .
آرمین من فقط لازم میدونم بگم خیلی از گروه ها مخصوصا تو سبک هایی مثل ایندی یا پست راک اصولا و از همون ابتدا حرفه ای کار نمی کنن. واسه دل خودشون کار می کنن ولی خب بلند پروازی هم دارن . ایده آل گرا هستن ولی اکثرا خیلی جدی شروع نمی کنن به مرور جدی میشه همیشه . مطمئنا بچه های موزیسین ایرانی هم بلندپروازن . باهاشون صحبت کردم که میگم . نه ماورا همشون همینطورن. یه ایده آل هایی دارن واسه خودشون.
چقدر دوس داشتم اونجا باشم. ماورا رو خیلی وفته میشناسم. کاراشون رو دوس دارم. بر بام بلند آسمان خیلی دوس داشتنیه!
به امید روزی که با بهترین امکانات بتونن کاراشون رو به طرفدارا نشون بدن.
ممنون بابت گزارش خوبت!
کار فرهود تو بر بام بلند آسمان فوق العاده است. تو کنسرت که دیوونه کننده بود پارت کیبوردش!!
موافقم. همین پارت کیبوردشه که من دوس دارم!
اگه واقعا اینجوریه که خیلی عالیه. منم دوست دارم بندای ایرانی توی کارشون درجه یک باشن.
حالا کارهای این گروه رو کجا میشه شنید؟ توی سایت شون که دسیکوگرافی نداشتن. آهنگاشونم نتونستم پیدا کنم. مخصوصا این بام بلند آسمان که ازش تعریف می کنید.
تو سایت خودشون هست ولی لینک صفحات وب سایتشون رو اشتباهی نوشتن.
مثلا به جای :
http://www.mavaraband.com/album.html
لینک گذاشتن به :
http://www.mavaraband.com/.album.html
آقا رسما در این زمینه ی محدودیت خودتونو دارین گول میزنین فقط! سال 2012 ئه الان و اینکه بشینین برای خودتون مرز الکی قائل بشین و همه ی بدبختیاتونو بندازین گردن این قضیه مسخره س رسما به نظر من! مطمئن باشین اگه محدودیتی در کار باشه، خیلی قبل از اینکه کار بخواد به محدودیت های بومی و اینجورچیزا ربط پیدا کنه، محدودیت توانایی های فردی بروز پیدا میکنه! هیچ جای دنیا اینجوری نیست که یه کسی یا یه بندی اول امکانات داشته باشه بعد طرفدار! مثلا فک میکنین همین ماورا اگه کارشون مجوز داشت الان جمعیت میلیونی جمع میشد واسشون یا مهندس صداها جمع شده بودن پشت درشون که آقا تورو خدا منو انتخاب کن، منو انتخاب کن؟ کهتمیان که زمان خاتمی مجوز گرفته بود و با مجوز کنسرت میذاشت چه گلی زد به سر کسی؟ کهتمیان جدیدو چندان در جریان کارش نیستم، ولی کهتمیان قدیم واقعا به نظرم از ماورا خیلی قوی تر بود و موزیکشون رسما عالی بود، یه مجوزی هم داشت، ولی آخرش چی شد مثلا؟ رفتن واسه تیم ملی؟ اصلا واقعا چه لزومی داره که معروف شن یا پول دربیارن؟ موزیک همینه! اگه هدفت اینه که معروف شی یا بخوای یه عده مخاطب الکی که هیچ ایده ای نداری که اصلا کی هستن و آیا به اندازه ی کافی شعور دارن یا ندارن رو راضی کنی ول معطلی اساسا!
ماورا چون مجوز نداره سی دی نمیتونه بفروشه؟ جناب پارسا جان، واقعا فک میکنی اگه مجوز داشتن الان همه صف کشیده بودن سی دیشونو بخرن؟ یا چون مجوز ندارن کسی که میخواد سی دیشونو بخره نمیتونه بخره؟ صرفا چون غیر قانونیه؟ غیر قانونی بودن توی ایران واقعا چه قد تاثیر داره رو فروش چیزی به نظرت؟ بتلفیلد 3 که رسما داشت با فروشش مبارزه میشد، توی یه فروشگاه عادی بازی فروشی با قیمت دو برابر بازی های عادی روزی چنتا فروش میرفت به نظرت؟ اگه مردم بخوان بخرن میخرن، نخوان بخرن هم نمیخرن! واقعا فک میکنی اگه مجوز داشت مثلا میتونستن اون قد پول درارن که توی برج میلاد کنسرت بذارن؟ سی دیتو خودت اگه منتشر کنی حداقلش اینه که روی هر سی دی (که تازه لیمیتد ادیشن هم محسوب میشه یه جورایی و کلاسشم میره بالاتر) سود بیشتری میرسه بهت تا اینکه بخوای لیبل داشته باشی! ناشر رو هر سی دی 10 درصد بهت میده فوقش و میگه برو خوش باش از خداتم باشه! حالا برو پونصد تومن پونصد تومن پول جمع کن تا بتونی تو برج میلاد کنسرت بذاری! بعدشم الان کی سی دی میخره آخه اصلا؟ همین الانش بیا ببین توی مملکتی که نیروانا و متالیکا شیطان پرست محسوب میشن، با چه کیفیت صدایی برات آلبوم بلک متال ضبط میکنن و سی دی میزنن و میفروشن (اگه کسی بخره) و اگه کمبودی هم دارن رسما کمبود از خودشون و کارشونه! اینکه طرفدار نداشتن یا ضعف موزیکتو از کمبود امکانات بدونی واقعا توجیه الکی ایه! موزیک همه جای دنیا همینه و بهترین موزیک دنیا رو هم که بسازی هر جای دنیا هم که باشی هیچ دلیلی وجود نداره که بتونی ازش پول در بیاری یا معروف شی! حتی یه جورایی به نظرم این شرایط فعلی ایران حتی مفید هم هست از یه جهاتی چونکه به هر حال باعث میشه مردم الکی ساپورتت کنن حتی اگه موزیکت مزخرف باشه! یعنی صرفا به خاطر عملی که انجام میدی و نه کیفیت عملت توی ایران میتونی مورد حمایت قرار بگیری!
Burzum مثلا فک کنم جزو معروف ترین اکتای بلک متال باشه، دلیل معروفیتش حالا بیشتر اینه که زد آدم کشت ولی به هر حال کار ندارم که چرا معروف شد و یا اینکه موزیکش اصلا خوب هست یا مزخرفه یا هر چی واساسا در زمینه ی بلک متال معروف شدن حسن در نظر گرفته نمیشه! فقط به این کار دارم که هر *** که هست تو کل دنیا الان تا حد نسبتا مناسبی شاخ محسوب میشه و طرفدار داره! ولی واقعا فک میکنی وسط همون نروژ بی در و پیکر که مهد بلک متالم محسوب میشه و هر کی هر گهی دلش میخواست میتونست بخوره امکانات داشت مثلا؟ یه بچه ی 20 ساله ی ** خل بود که 20-30 سال پیش وکال آلبوماشو با میکروفون هدست دم دستش ضبط میکرد! از قصدم میکرد به هر حال اگه میخواست مطمئنا میتونست میکروفون بهتر گیر بیاره، ولی اونشم مهم نیست! مهم اینه که رسما بدون امکانات کار میکرد! هیچ پولی هم از فروش سی دی در نمیاورد (حداقل تا قبل از زندان رفتنش)! الان بیا ببین چه قد طرفدار داره تو کل دنیا و چه قد مورد تعریف تمجدید قرار میگیره هم کارای قبل از زندان رفتنش هم کارای بعدش!
40 سال پیش بود اون موقع که مردم مجبور بودن برای اینکه شنیده بشن برن کنسرت بدن هر جا که شده و هر طوری که شده! الان اینترنت داریم! سال 2012 ئه! کی میگه امکانات نیست آخه؟ من واقعا نمیفهمم! همین الان توی ایرانش از 20-30 سال پیش نروژ امکانات خیلی بیشتره! با پست آلبومشونو میفرستادن دم در خونه ملت اون موقع! راه ارتباطیشون رسما پست و پستچی بود! یا اینکه یه عده بودن که همدیگه رو میشناختن و جمع میشدن یه جا! رو سی دیاشون با دست مینوشتن خیلی وقتا! کلا از آلبومشون 500 تا سی دی میزدن همونو پخش میکردن! بعد به چه سرعتی چه غولی شد بلک متال نروژ تو دنیا! و دولت نروژ مثلا هیچ مشکلی باهاشون نداشت هیچ وقت؟ اولشم اگه کسی کاری به کارشون نداشت خودشون اون قد کرم میریختن تا یه مشکلی ایجاد بشه! هیچ فرقی هم به حالشون نداشت! به اینجور حرفائه مگه؟
سایت زدن واقعا امکاناتی میخواد که توی ایران نیست؟ غیر از اینه که توی اینترنت هر غلطی که بخوای میتونی بکنی یا نه؟ من حتی اصلا این کار ماورا و خیلی بندای دیگه رو درک نمیکنم که برای چی آلبوماشونو با کیفیت درست حسابی و مجانی همه جا پخش نمیکنن؟ توی سایتشون ورداشتن همه ترکارو سمپل یه دقیقه ای گذاشتن! اونم به وضعیت فجیع و با لینک خراب! از جای دیگه هم بخوای دانلود کنی در راستای فرهنگ غنی ایرانی و اینکه اگه قراره یه چیزیو آپلود کنی بهتره که با کمترین حجم ممکن آپلود کنی که سریعتر تموم شه و اسم خودت و سایتتو در هر جای ممکنی که امکان نوشتن هست حتما باید بنویسی شانس بیاری در بهترین حالت ممکن کیفیت 128 با تگ مزخرف پیدا میکنی اگه 64 نباشه! آقا جان مردم اگه موزیکتو بشنون خیلی مهم تر از اینه که پول بدن بهت بابتش! و هر چه قدر که بیشتر شنیده بشی شانس اینکه کسی پیدا بشه که بخواد حمایت مالی ازت بکنه بیشتره! طرفدار اول باید فنت باشه بعد بره سی دیتو بخره، نه اینکه اول سی دی بخره بعد بره فنت بشه! یه سایت درست حسابی زدن واقعا سخته؟ آلبومتو مجانی بذار واسه دانلود، بعد یه قسمت دونیشن بذار تو سایتت هر کی خواست هر چه قدر که خواست بریزه به حسابت! مشکل قانونیشم پیچ میخوره تا حد زیادی! سی دی نمیتونی بفروشی، تی شرت بفروش! آب معدنی بفروش اصلا! کپی رایت احمقانه ترین چیز عالمه! حتی اگه مجوز داشتن هم الان توی سال 2012 واقعا اینکه سی دی بریزی تو سی دی فروشی و منتظر بشی مردم بلند شن برن بخرن احمقانه س به نظرم! حالا خودشون میدونن واقعا ولی امکانات دارن! حداقل در حدی که از این پولی که الان دارن در میارن بیشتر در بیارن و پول لامپ بتونن بدن حداقل و در عین حال آلبومشونم بیشتر شنیده بشه! پول پهنای باندم حتی اگه نمیخوان بدن جای دیگه بذارن آلبومو! تو لست اف ام بذارن تو راک باکس بذارن! لازم نیس لیبل داشته باشی حتما، خودت بیشتر کارایی که لیبل به خاطر جیب خودش برای تو انجام میده رو میتونی خودت انجام بدی!
خلاصه اینکه دوستان ماورا به نظر منکه هر جای دیگه ی دنیا هم که بودن کارشون در نهایت همینی میشد که الان هست و تازه این امتیاز ساپورت بی قید و شرط ایرانی ها رو هم نداشتن و برای داشتن همین قدر طرفداری که الان دارن باید زحمت بیشتری میکشیدن و با گروه های شاخ تری رقابت میکردن! فقط ممکن بود لهجه ی انگلیسی وکالیستشون بهتر آز آب در بیاد! :دی امیدوار هم هستم که به نظر نرسه که مخالفتی باهاشون دارم یا ازشون خوشم نمیاد و از اینجورچیزا فقط حرفم اینه که امکانات نداشتن بهانه س! کارشون بد نیست و حتی خوبم شاید باشه منم بی قید و شرط به هر حال طرفداریشونو میکنم ولی به هیچ وجه شاهکار عجیب و غریب و در سطح لیگ برتر و اینجورچیزا محسوب نمیشه کارشون، دلیلشم خودشونن، دلیلش زندگی کردن توی ایران نیست! با امکانات کمتر هم چیز بهتر از این میتونن بسازن!
این همه وقت گذاشتی کامنت بزاری که هی از خودتو خودمو خودش سوال بپرسی ؟ 🙂 آقای ایکس با اسم مستعار محسن چاوشی ! یه جوری صحبت میکنی انگار یه 20 30سالی هست تجربه این کارو داری. . . اول از همه شما به من بگو مهندسی صدا تو ایران چقدر پیشرفته تدریس میشه ؟ میکسرهای موجود در استودیوهای خصوصی چقدر تشابه با میکسرهای حرفه ای خارج از کشور دارن ؟
ماورا از نظر نوازندگی خیلی خوب بود و برای اون سبک از موزیکی که میزدن به قدر کافی کارشونو بلد بودن ! مخصوصا آدمی مثل آرش رادان که نیازی به مُهر تایید من و شما نداره ! و آدمی مثل فرهود که از خیلی از هم ردیفای خودش جلوتره !
بزارید کمی آمار بدم بهتون ! این بچه ها با گروهی مثل سیلوان تو فستیوال موزیک زدن ! اُپنینگ بند گروهی مثل مریلیون میتونستن باشن که بنا به شرایط نشد بمونن تو اروپا ! مریلیِنو میشناسی شما ؟
الان کار به جایی کشیده که بازی کامپیوتری که همه ی بچه دبیرستانیا و کوچیک ترو بزرگترشون خُمار این بازینو با موسیقی مقایسه میکنی ؟ چقدر شما اهل کار و هنر شناس و به ویژه موسیقی شناسی ! بگذریم از این خودت بعدا بشین فکر کن ببین چی گفتی . . .
شما در حدی نیستی که قضاوت کنی در مورد این مقوله ! من هم نیستم ! اما من حداقل با امثال این بچه ها دورانی گذروندم که بفهمم چه مصیبتیه توی این کار ! شما مثل کسی میمونی که نشسته میگه برو تو گود لنگش کن !
خارج از کشور ناشر هست ! قرارداد میبنده ! مخارج بندو تامیین میکنه ! استودیو در اختیار بند میزاره اونم اندازه یه خونه ی 100 متری ! اینی که میگم حتی در مورد بندای پراگی که اصلا معروف نیستن هم صدق میکنه ! اما اگه خیلی برات جالبه یه سر به استودیوهای خصوصی خودمون بزن . . .
این همه تو پر اومدی شما ولی کلی چیز تو خالی نوشتی . . .با دو جین راه کار صمیمانه برای یه بند. . . حداقل یه دوتا دونه کار ازشون گوش کن بعد بیا نظر بده !
در راستای فرهنگ غنی ایرانی بدون ذره ای دانش از موضوعی میایم نظر هم میدیم ! اول که اصغر فرهادی و فیلمشو اسکارش بود الانم بتلفیلد اومد وسط 🙂
راستی از لحن صحبت شما کاملا معلومه که چقدر هنرشناس هستین.
اینم اضافه کنم که شما که از این بند هیچی گوش ندادی و نمیشناختیشون آخر کامنتت از کجا فهمیدی که بهتر از این میتونستن کار بسازن ؟
کارشون عالی بود
حاجی تعصب داری در حد تیم ملی!
بتلفیلدو مثال زدم برای اینکه بهت بگم مجاز بودن و نبودن چیزی توی فروشش هیچ تاثیری نداره! هیچ مقایسه ای انجام نشد بین بتلفیلد و موزیک! کلا با کانسپت مثال زدن آشنایی نداری گویا…
بعد اینکه از کجا به این نتیجه رسیدی که هیچ کاری ازشون گوش نکردم؟ دیوانه ی روانی از تیمارستان فرار کرده م مگه که کار ازشون گوش نکرده باشم بعد بیام نظر بدم؟ صرفا گفتم کسی بخواد کاراشونو پیدا کنه گوش کنه باید بدبختی بکشه! در حالی که عین آدم میتونستن خودشون بذارن رو سایتشون! کاملا در جریان کار ماورا هستم و حتی گفتم که میشه گفت کارشون خوبم هست! بد نیست میشه گفت خوبم هستو به نسبت سایر بندای ایرانی هم نگفتم! در کل گفتم!
بعد دوباره اینکه از کجا میدونی در حدی نیستم که قضاوت کنم در مورد این مسائل؟ از کجا میدونی من کیم اصلا؟ و چرا با اسم مستعار کامنت میذارم؟ از کجا میدونی کجای گود نشستم؟ دوران گذروندی با اینجور بچه ها؟ بابا دمت گرم! پس دیگه خیلی در جریانی! چون لزوما هر کی که تو کار موزیک باشه حتما خیلی کارش درسته و امکان نداره بخواد سعی کنه که کمبود کارشو توجیه کنه! من هیچ قضاوتی در مورد شما نکردم، فقط نظرمو گفتم و سوال پرسیدم! شما تنها کاری که کردی قضاوت های پشت سر هم و صد در صد غلط در مورد من بود بدون اینکه هیچ ایده ای داشته باشی من کی هستم اصلا! از این بابت متشکرم!
به هر حال اولین نفری که با من شروع کرد بحث کردن در مورد اینکه هر کی میگه تو ایران امکانات نیست دری وری میگه لید گیتاریست یه یند بروتال / پراگرسیو دث متاله که کارشون رسما حرف نداره و اگه کسی تو ایران با مشکلات دست و پنجه بخواد نرم کنه دث متال ده برابر پراگ راک و امثالش مشکل سر راهشه! برای منم چن سال پیش این مسئله عجیب بود ولی به مرور زمان دیدم که عین حقیقته!
مشکل تکنیکی به هیچ جای کسی نباید باشه! مشکل واقعا مهندس صدا و میکسره به نظرت؟ وقتی که هیچ گونه نوآوری و خلاقیت نداشته باشی تنها چیزی که به نظر میرسه همین مشکلات تکنیکیه! میشنی سعی میکنی ادای دریم تیتر دربیاری و میرینی بعد به خودت میگی که آره اگه الان من امکانات اونا رو داشتم بیا و ببین که چیکار نمیکردم! یکی نیس بیاد بهت بگه که داری تقلید میکنی بدبخت! زبونت فارسیه، برای چی باید راک ومتال کلاسیکی بزنی که مث نبات دور زبون انگلیسی شکل گرفته بعد زور بزنی که فارسی رو وفق بدی با موزیکت؟ یا مفتضحانه انگلیسی بخونی باهاش؟ بله، ادای کسی رو که درمیاری، وقتی امکاناتی که اون داشته رو تو نداشته باشی خوب نمیتونی اداشو در بیاری! ادا در نیاری مشکل حل میشه، لازم نیس دقیقا همون امکاناتو داشته باشی!
به هر حال هر جور که راحتین…. بشینین فک کنین که موزیکی که از لحاظ تکنیکی قوی تر باشه موزیک بهتریه! بشینین فک کنین که لحن حرف زدن با درک هنری نسبت مستقیم داره و کسی که خیلی مودبانه حرف میزنه خیلی هنر سرش میشه! بشینین خوش باشین! اصلا آقا جان اگه امکانات بود ایران الان قطب اول موزیک دنیا بود! فقطم چون امکانات نداریم وگرنه همه چی دیگه اوکیه…
در کل اینو بگم میتونی در زمینه ی سازی که میزنی بهترین باشی و بهترین امکانات دنیا رو هم داشته باشه و در نهایت موزیک مزخرف بسازی!
اول از همه که حاجی خودتی 🙂 دوم اینکه تعصب باعث عصبانیت میشه. کسی که اینجا فعلا عصبانیه شما هستی نه من 🙂
بین موزیک و یک ویدئو گیم کانسپتی وجود نداره پس مقایسه ی شما بی معنی میشه. دلیلشم یک بار گفتم که مخاطب یه بازی کامپیوتری خیلی بیشتر از یک موزیک پراگ راکه .
در مورد بند سوم کامنتت هم میتونم بگم که خودت به ابهام کامنت اولت پی بردی دیگه ، در کل فکر کنم دو سه تا مشت تو در دیوار بزن ! نمیدونم برو ماورا رو آدم کن یا هر چیزی . . .
باز هم میگم کسی نظرش منطقیه و موجب پیشرفت میشه که در درجه ی اول رو خودش کنترل داشته باشه. چیزی که تو کامنت قبلی شما کلا دیده نمیشد، فکر کنم خودتم متوجه این موضوع شده باشی. به عبارت دیگه کامنت شما شناختی نسبی از شما به من میده که من با توجه به کامنتت نظرَم شکل میگیره . . . نظر من در موردت هرچقدر هم غلط باشه توی این صفحه و توی این مورد بخصوص درست از آب در اومده. چون فکر کنم همین الانشم خیلی عصبی هستی. اینکه کی هستی مهم نیست برای من و همینطور اینکه چرا اسم مستعار گذاشتی. ما حتی اگر فرض کنیم شما بتهوون باشی باز هم در اوج عصبانیت کامنت گذاشتی . . . در هر حال فرقی نداره 🙂
اون آقای لید گیتاریست بند بروتال پراگ دث متال فعلا اینجا حضور ندارن. و مثل اینکه غدغن کردن موزیکی که ایشون کار میکنن از سوی دولت بدجوری باعث شده که اسمی از ایشون نشنیده باشیم. شاید بهتره که کاراشو معرفی کنیم تا ما هم گوش بدیم
الان دقیقا کیو میگی ؟ 🙂 کی داره ادا در میاره ؟ مثل اینکه یه همچین کسایی بودن بدجور از دستشون شاکی بودی و هستی :-))) یه بار دیگه هم میگم. تا وقتی که لحن صحبت کردنت اینطوریه من که هیچی، بچه های بندای مختلف هم که هیچی نویسنده ی وبلاگ هم باز هیچی. حتی بقیه هم توجهی بهت نمیکنن. دوست عزیز من. آقایی که نمیدونم کی هستی !! اون لحن حرف زدنت واقعا مناسب همچین جایی نیست.
کسی نشسته فکر کنه که لحن صحبت با درک هنر ارتباط مستقیم داره ! اما درک مکان و زمان برای شکل دادن گفتار ارتباط مستقیم با درک هنر داره ! گفتار و منش درست خودش هنر میخواد عزیز جان. ایران هرچی که بوده و هست هیچ انتظاری ازش نمیره که قطب اول موزیک جهان باشه اونم توی راک و متال. کدوم کشور شرقیی بوده که ایران باشه ؟ همینقدر موسیقی خودمونو داریم که تو دنیا شنیده میشه خودش جای شکرش باقیه. کمی هم بد نیست اینم بدونی که ساپورت شدن خودش امکانات حساب میشه که شما همینش هم داری از این بچه ها دریغ میکنی. هرچند کسی گدایی اینو نکرد و به قول خودت چقدر بهتر که یه بند بدونه کی داره ازش حمایت میکنه !
فک کن که من عصبانی باشم! یا اینکه شما شکلک خنده میذاری مثلا معنیش اینه که خیلی آروم و خونسردی و اصلا نسوختی! یه ساعت حرف زدم بعد میگی تو که نشنیدی برای چی نظر میدی؟ بعد انتظار داری با چه لحنی جواب بگیری؟ توجه میخواین بکنین میخواین نکنین! مهم اینه که حرفمو زدم! به هر حال لحن کامنت اولمو اگه بخوام توجیه کنم به خاطر لحن به شدت از خود راضی و خود بزرگ بینانه ی خودت بود در جواب به آرمین هاشمی که انگار فقط خودت میفهمی و طرف احمقه! خودتم بعضی وقتا جلوی آینه ببین…
بحث میکسر و مهندس صدا میکنی میگم یارو بیست و خورده ای سال پیش اومده با هدست آلبوم ضبط کرده و رسما ترکونده برای اینکه فقط دهن امثال شما رو ببنده که نشستن و فقط غر امکانات میزنن و نشون بده که بدون امکانات هم میشه کار درست انجام داد و به شدت هم موفق شده! حالا بگرد بهونه توی لحن صحبتم پیدا کن و به روی خودت نیار که جوابت داده شده!
فرق مقایسه و مثالو نمیفهمی واقعا یا خودتو میزنی به کوچه ی علی چپ؟ خواهش میکنم قشنگ دقت کن به این قسمت: میگم همون جوری که کسی که اگه بخواد بتلفیلد بخره میتونه بخره، اگه کسی هم بخواد سی دی پراگ راک بخره مطمئنا میتونه! و مسئله ی اینکه سی دی ماورا رو کسی نمیخره و ماورا پول نداره که لامپ بخره واسه کنسرتش، به خاطر این نیست که سی دیش غیر مجازه و راک تو ایران مجاز نیست دقیقا به خاطر همینه که مخاطب نداره، مخاطب اگه داشت مخاطبه هر جور که شده میرفت میخرید! دارم میگم اینکه بگی یه چیزی مجوز نداره و به همین دلیله که فروش نمیره مسخره س! بهونه آوردنه! دلیل فروش نرفتن، مجوز نداشتن نیست، مخاطب نداشتنه! دلیل مخاطب نداشتنشون هم خودشونن! مخاطب نداشتن به اینکه تو ایران زندگی میکنی ربطی نداره وقتی که اینترنت داری! همین و بس… حالا دوباره بگو ماورا و بتلفیلدو داری با هم مقایسه میکنی؟ هار هار هار چه قد احمقی… ربط موزیک و بتلفیلد در اینجا فقط غیر مجاز بودنه! همین! این رابطه رو نمیتونی درک کنی واقعا؟
رسما یا هر چی که گفتمو نفهمیدی یا داری خودتو میزنی به اون راه و به نظر من واقعا خودتو داری میزنی به اون راه چونکه لحن صبحت کردنم باعث شده بهت بربخوره و من تا سه سال دیگه هم بشینم اینجا و هر چی که گفتمو ده ساعت توضیح بدم فرقی نخواهد کرد و قبول نخواهی کرد برای اینکه موضع الکی گرفتی و مثلا نمیخوای کم بیاری! حالم ندارم همه چی رو ده ساعت مث بتلفیلد بشینم باز کنم! به هر حال من دارم میگم اینکه امکانات نداریم بهانه س و موزیک ایران مشکل اولش فکر پشتشه و نه امکاناتش شما میای در مورد اینکه من چه شخصیتی دارم و لحنم چه جوریه و آیا عصبانیم یا نیستم و روی خودم کنترل دارم یا ندارم بحث میکنی! میگن که حرفو جدای از اینکه کی داره میزنه باید گوش کرد! سعی کن که اینکارو بکنی! البته هر جور که خودت راحتی و اگه نخواستی هم نکن! به هر حال ignorance is bliss… و همین که کلا در زندگیت خوشحال باشی مسئله ی مهمیه! حالا به چه بهایی اونقدرا هم مهم نیس احتمالا… همین راه خوشحالی رو ادامه بده و فراموش نکن که همیشه حق با توئه!
من یکی از فنهای ماورأ هستم و از نزدیک با تمامی کاراشون آشنا و هر کنسرتی که تا حالا تو ایران دادن رو رفتم و دیدم نظراتت کاملا مسخرست هر وقت هر حرکت جدی انجام دادی و بهت بگن چون ایرانی هستی نمیشه آنوقت میفهمی داستان از چه قراره وقتی سالن همون روز اجرا با یه نور افتضاح بهت تحویل میدان اونوقت نمیدونی به ساند چک فکر کنی یا نور دیگه این حرفو نمیزنی از طرف دیگه کلا اکثر مردم ایران شعور این نوع موزیکو گوش کردن و ندران چه برسه به اینکه ساپورت کنن دلت خشها بد تمام این کمبودرو میذاری رو سر یه بندی که ۱۲ ساله داره کار میکنه، اگه البومشون کامل نیست بخاطر اینکه ماورأ ۲ تا قرارداد کپی رایت داره و نمیتونه به صورت مجانی کاراشو عرضه کنه اگه این اتفاق بیفته باید زررشو بده من که از نزدیک میشناسمشون اینرو دارم بهت میگم تا متوجه بشی تمام بندهای که تو دنیا هرفیی کار میکنن و قرارداد دارن البومشونو خودشون برای دانلود نمیذارن
مصداق برا مقایسه میاد عزیز جان ! حالا از این بگذریم من تا فردا صبح هم بگم که بازی بتلفیلد مثال اشتباهیه برای موسیقی باز هم میای توجیهش میکنی. اصلا از این بگذریم ! اون خنده هارو هم الکی نذاشتم . .. چون واقعا نیمچه لبخند میزدم اون لحظات. از این هم بگذریم. در مورد نداشتن پول لامپ و اینا که کلا ارزش صحبت کردن نداره. توی اون سالن دنگ شو فکر کنم یه 20 دفعه ای اجرا گذاشته که امکانات همون بوده . . فقط دنگ شو موزیکش توی اون سالن راحت تر هضم میشه تا ماورا. نور پردازی و غیره همه چی دسته آموزشگاهه نه گروه.
فکر کن یک درصد که عصبانی نباشی. دوست عزیز دوتا کامنت دیگه این قضیه کش پیدا کنه میخوای حتما ببندیمون به فحش !! و اینکه ضمنا آرمین هاشمی که کمی خودم میشناسمش و اون هم منو میشناسه نیازی نداره که شما براش دفاعیه صادر کنی.
اگر کارای ماورا رو گوش دادی و خوشت نیومده دلیل بر این نیست که اونا مشکل دارن. کارشون خیلی هم خوبه. کیفیت ظبطشون عالیه. باز هم میگم گروهی که تو فستیوالای اروپایی زده معلومه که یه چیزی حالیش هست ! یه بار هم گفتم ماورا رو یه رادیوی مستقل اینترنتی انگیلیسی به من معرفی کرد. . . پس کارشون اونقدر خوب هست که در کنار نئو پراگای اروپایی پخش بشه.
امیدوارم یه روز برسه که بدون جنگ و دعوا نظر بدیم انقدر هم توهین نکنیم به هم و سعی نکنیم دهن همو ببندیم !!
اگه قرارداد دارن که خب هیچی، ولی عجیبه به هر حال اگه واقعا داشته باشن! حتی اگه داشته باشنم باز میتونن آلبوماشونو یه جایی مث راک باکس آپلود کنن بدون اینکه دردسر قانونی داشته باشه! توی قسمت Unsigned bands RB recommends بندایی هست که به شدت از ماورا ضعیف تره کارشون ولی به هر حال توی لست اف ام حداقل 100 برابر ماورا لیسنر دارن!
بعدشم از اون اولش من هیچ مشکل خاصی با ماورا نداشتم و واقعا نمیفهمم چرا داره برمیخوره به طرفدارای ماورا! بحث لامپ و اینارم خودتون شروع کرده بودین! حالا باور شاید نکنید ولی به هر حال واقعا سعی کردم به ماورا چیز بدی نگم! اگه گفتمم ببخشید! این از اینش…
بعد اینکه جناب پارسا جان، مثلا من الان با جدیت اخم کردم به مانیتور یا دارم یه مشتمو به نشونه ی اعتراض توی هوا تکون میدم و با اون یکی دستم به صورت همزمان تایپ میکنم؟ معلومه که کار خیلی راحت میتونه به فحش و فحش کشی کشیده بشه ولی تا حالا کسی رو ندیدی که درر خونسردی فحش بده؟ عصبانی نیستم ولی اونجام میسوزه واقعا، رسما عقب مونده هستیم برای اینکه منتظریم تا یه یهونه ای جور شه همه چی رو بندازیم گردنش و از سر خودمون باز کنیم!
ماورا رو من هیچ وقت نگفتم هیچی حالیشون نیست، هیچ وقتم نگفتم خوشم نیومده حتی دقیقا عین جملمه که گفتم که امیدوارم به نظر نرسه که ازشون خوشم نمیاد یا مشکلی دارم باهاشون! معنیشم اینه که ازشون خوشم میاد ( به حضرت عباس ازشون خوشم میاد) ولی خب مگه میشه کمبود نداشته باشه کارشون؟ چون توی فیستیوال زدن دیگه هیچ نقصی نداره کارشون؟ این همه گروه پاپ مزخرف که میرن این ور اون ور دنیا کنسرت میدن! همشون کارشون خیلی درسته؟ یا مثلا نئو پراگ اروپایی بودن به تنهایی خودش مزیت یا حسن محسوب میشه؟ که باهاشون زدن افتخار محسوب بشه؟ اگه ایده آلتون اینه و نهایت چیزی که انتظار دارین از یه بند همینه خب خوشحال باشین… واقعا خوشحال باشین! همه حرفای منم نادیده بگیرین!
شما میخوای بشینی فن بوی بازی در بیاری و بگی هیچ مشکلی از اونا نیست، کارشون حرف نداره و هیچ مویی هم لای درزشون نمیره خب بفرما… واقعا اشتباه از منه که اومدم اینجا و دارم یه همچین بحثی میکنم! به من چه واقعا… دفعه ی قبلی برام تجربه نشد، که ای کاش شده بود! واقعا نمیدونم چرا دوباره اومدم بحث راه انداختم و الانم پشیمونم رسما! غرور ملیتونو اگه خدشه دار کردم واقعا معذرت میخوام! اگه راس میگم خودم بلند شم برم آلبوم بهتر بدم! غیر از اینه؟
در واقع اومدم یه حرکت جدی انجام بدم، ولی بهم گفتن چون ایرانی هستی نمیشه! :))