Opeth – Heritage – 2011

خب ! بالاخره میراث اُپث هم منتشر شد . میراث ( Heritage ) دهمین آلبوم استودیوئی گروه پراگرسیو دث متال سوئدی است که پس از سه سال از انتشار آخرین آلبوم استودیوئی شان توسط کمپانی معظم Roadrunner شانزدهم سپتامبر امسال روانه بازار خواهد شد . این آلبوم امروز در اینترنت قابل دانلود بود و به مانند همیشه آلبوم زودتر از موعد رسمی لو رفت . فاصله 3 ساله بین این آلبوم و آلبوم قبلی یعنی Watershed بیشترین فاصله زمانی است که بین آلبوم های اُپث تا به امروز در کارنامه هنری شان ثبت شده است . بعد از آلبوم Watershed گروه حدودا دو سال مشغول مراسم و اجراهای گوناگون در سرتاسر دنیا بود . این زمان بود که اکرفلت خواننده و گیتاریست گروه به مجله کلاسیک راک می گوید که بالاخره در حال نوشتن آلبوم جدید اُپث است .

 اول دسامبر سال گذشته میلادی گروه اعلام کرد که آنها سی و یکم ژانویه 2011 به استودیوهای آتلانتیس/مترونوم در استکهلم سوئد خواهند رفت تا پروسه ضبط آلبوم را به همراه Jens Borgen مهندس و استیون ویلسون ایر چهره دنیای پراگرسیو شروع کنند . استیون ویلسون وظیفه میکس را در این آلبوم بر عهده گرفت و کار میکس اواخر ماه مارچ به اتمام رسید . بیست و پنجم ماه می عنوان آلبوم یعنی Heritage اعلام شد ، بیست و ششم جولای گروه اولین سینگل آلبوم را معرفی نمود . The Devil’s Orchadrd باغ شیطان اولین پرده از نمایش میراث اُپث بود . تنها چند روز پس از اعلام نام آلبوم ، کاور آرت آلبوم نیز مورد رونمائی قرار گرفت . این کاور آرت اثر گرافیست معروف آمریکایی تراویس اسمیت است . اسمیت برای طراحی کاور آرت های هوی متال شهرت دارد . وی سابقه همکاری با گروه های مشهوری چون Death ، Devin Townsend ، Katatonia ، Nevermore ، Anathema ، Soilwork ، Avenged Sevenfold و King Diamond را در کارنامه خود دارد .

میراث اُپث جدایی آنهاست از استایل موسیقی شان در گذشته . دو سینگل اولی که اکرفلت نوشت ژانری مشابه ژانر آلبوم Watershed داشتند ولی خیلی زود اکرفلت آنها را پاره کرد و دور ریخت ! . بعد از نوشتن ترانه The Lines In My Hands و صحبت با مارتین مندز ، اکرفلت تصمیم گرفت بقیه آلبوم را نیز در همین ژانر بنویسد . میراث اُپث Heritage ویژگی های موسیقی دث متال را دیگر ندارد . ترانه میراث از این آلبوم تحت تاثیر Jan Johansson پیانیست جز سوئدی و موسیقی فولک سوئدی نوشته شده است .

اکرفلت درباره این آلبوم می گوید : » این دهمین آلبوم یا نگاه ما خواهد بود . من باهاش حال می کنم . ما هممون باهاش حال می کنیم . در واقع حس می کنم من داشتم کم کم از 19 سالگی آماده ساخت این آلبوم میشدم . گاهی اوقات یکم اضطراب آور میشه مثل «گذشته» های تاریک اما در عین حال زیبا و خشن . البته از نظر من ! . گمون می کنم شما نیاز به درک عمیق تری از موسیقی ما دارید تا بتونید قدر این آلبوم رو بدونید . مشخصه که من چیزای خوبی راجع به البوم میگم چون خودم نوشتمش ، اصولا کل قطعه اما گمون می کنم باعث کمی تعجب بشه ولی مشخصا این سلیقه ای است که وجود داره . تاثیراتی که من از این آلبوم گرفتم اونقدر متفاوتن که دقیقا نمی تونم بگم این آلبوم چجوریه ! اگه بخوام با یه گروه دیگه مقایسه کنم اون گروه خودش اُپث ه ! اما با کارهای قبلیمون هم تفاوت داره . من سال گذشته خیلی از کارهای آلیس کوپر رو گوش دادم با این حال نمیشه گفت به No More Mr.Nice Guy شباهت داره . امیدوارم وقتی بهش گوش دادین خوشتون بیاد . «

.

یزدان محمدجانی: آلبوم همانطور که اکرفلت می گوید چیز جدیدی است ! رگه های موسیقی فولک سوئدی در آن دیده می شود . رد پای خیلی محو از کیبورد استیون ویلسون نیز دیده می شود . پراگرسیو هم حاکم بر آلبوم است . اکنون که این سطور را می نویسم برای بار دوم به آلبوم گوش میدهم . امیدوارم شما هم بشنوید و لذت ببرید .


.

 nathema nsendر آرت های هوی متال شهرت دارد . وی سابقه همکاری با گروه های مشهوری چون ی آتلانتیس/مترونوم خواهند رفت

Advertisements