Riverside – Rapid Eye Movement – 2007

.

.

8.8

.

.

با سلام خدمت تمام مخاطبان این وبلاگ.مدت طولانی است که در حال کلنجار رفتن به خود هستم تا دوباره دست به قلم شوم و بنویسم.پس از چهار ماه از انتشار مصاحبه با گروه آناتما اوایل مرداد در مورد گروه فوق العاده Porcupine Tree نوشتم.خیلی از خودم راضی شده بودم اما این کافی نبود چرا که این راک لعنتی تآثیرش بر روح من عمیق تر از این حرفهاست.با اینکه سالهاست دیگر انگیزه ای برای وبلاگ نویسی ندارم(بدلیل اتفاقات بسیاری که در جامعه،روحیات و سلایق جوانان امروز و بالاخره اتفاقات مهلکی که در فضای وبلاگستان فارسی رخ داده) اما این راک لعنتی هر انسان تنبلی من جمله مرا به حرکت وا می دارد.درپست پیش رو نقد اینجانب را در مورد آلبوم فوق العاده Rapid Eye Movement از گروه فوق العاده Riverside خواهید خواند.ابتدا مختصری درباره گروه صحبت میکنم (با فرض اینکه شما هیچ دیدی نسبت به این گروه ندارید) سپس به نقد و بررسی این آلبوم می پردازم.امیدوارم پست پیش رو مثمر ثمر واقع شود.

.

.

Riverside گروهی استProgressive Rock که از Warsaw لهستان برخاسته است.این گروه در سال 2001 میلادی شکل گرفت.موسیقی آنها همزمان از عناصر اتمسفریک راک و هم از عناصر متال سود می جوید.موسیقی آنها بشدت تحت تآثیر موسیقی گروههای بزرگی چون Pink Floyd , Tool , Porcupine Tree , Dream Theater , Opeth , Anathema میباشد.به قول دوست خوبم حمید ملاهادی : «گوش سپردن به نوای Riverside راهی است برای بیان انعکاس رویاها در یک موسیقی سراسر فانتزی. ایده‌ای است جهت نمایش دادن احساسات برای فرار از واقعیت رنگهای بی‌جان.موسیقی‌ای است الهام گرفته شده از لذت و غم، خاموشی و پرسروصدائی و برگرفته شده از زمان، مکان، لغات، خیالات شخصی و تصورات مردم.» [1]

.

.

اعضای گروه

Mariusz Duda خواننده و بیسیست گروه.

Piotr Grudziński بعنوان گیتاریست باتجربه در یک گروه متال با نام Unnamed.

Piotr Kozieradzki از گروهی Death Metal با نام Hate and Domain، درامر گروه.

Jacek Melnicki بعنوان صدابردار در استودیوی ضبط خودش و نوازنده کیبورد.

Michał Łapaj عضو جایگزین شده Jacek در سال ۲۰۰۳

.

.

شکل گیری گروه از زبان اعضا

» Piotr Grudziński: ایده تشکیل گروه کاملاً تصادفی ایجاد شد. هنگامیکه با Piotr Kozieradzki (درامر گروه) در حال حرکت در ماشینش بودم، Kozieradzki نواری از Marillion که موسیقی آن کمی غیرمنتظره بود را گذاشت. شدیداً علاقمند به موسیقیشان شدم، با خودم فکر کردم تا شاید روزی بتوانیم با هم، صدای پراگرسیوی مشابه این تولید کنیم. یک‌سال از این ماجرا گذشت و این ایده روز به روز قوی‌تر و پررنگ تر شد. کار در استودیوی Melnicki به ما ثابت کرد که آنجا جای خوبی برای شروع یک پروژه موسیقیائی غیر رسمی و با دلهره ناشی از شکست احتمالی کار است. Jacek موافقت کرد که نوازندگی کیبورد را بعهده گیرد.

.

Mariusz Duda: روزی به Jacek یک CDاز کار گروه قبلیم را دادم تا ویرایشش کند فکر می‌کردم ویرایش آن کمک بزرگی برای ادامه پروژه Riverside باشد. آن CD یکسال نزد او بود بدون کوچکترین تغییری در آن. اما ظاهراً به آن گوش داده بود چون از من خواست تا آهنگی شبیه کارهای آن را بسازم. فکر کردم اینجا چه خبره؟ کسی اینجا می خواهد Progressive-Rock بسازه؟ چرا که نه؟

.


Piotr Grudziński: انتشار دمو به عقیده من یک قدم ضروری بسوی نمایش دادن موسیقی به عموم و خلق یک Riverside جالب و منحصر به فرد بود. ما ۳۰۰ کپی از آنرا تهیه کردیم. آهنگهای ما به ایستگاههای رادیوئی و به شرکتهای ضبط صدای لهستان فرستاده شد. ۲۰۰ نسخه از کپی‌ها بعنوان هدیه به خریداران بلیط اجرایمان در کلوپ Kopalnia اهدا شد. این یک حرکت عالی بود چون ما در کمتر از ۲ روز از دست CD ها خلاص شدیم! بعضی از دموها مجدداً منتشر شدند و این کار اشتهای ما را برای تهیه یک آلبوم کامل استودیوئی چند برابر کرد.

.

Piotr Kozieradzki: شخصاً کمی دلواپس بودم از اینکه کسی برای دیدن اجرای ما نیآید ولی تعداد تماشاچیان بیشتر از حد انتظار شدند و این خاطره من از اجرا در آن کلوپ بود.

.

Mariusz Duda:آلبوم با نام Out of Myself خوانده شد که دارای بخشی از دموها و آهنگهای جدید بود. شامل قسمتهای دلپذیر و آلات موسیقیائی خوب. اشعار هم هماهنگ و منسجم شده بودند. «[1]

.

.

آلبوم شناسی

Albums

Reality Dream Series :

Out of Myself – 2004

Second Life Syndrome – 2005

Rapid Eye Movement – 2007

.

.

Anno Domini High Definition Series :

Anno Domini High Definition – 2009

.

Live Albums

Reality Dream – 2008

.

DVDs

Live in Lodz – Reality Dream Live – 2009, upcoming

Live in Amsterdam 2008 – Reality Dream Tour – 2009

.

EPs

Voices in My Head – 2005, EP

.

Singles

Loose Heart – 2003, Single

Conceiving You – 2005, Single

02 Panic Room – June 15th 2007, Single

Schizophrenic Prayer – 2008, Single

.

.

درباره آلبوم

این آلبوم سومین آلبوم ریورساید و سومین و آخرین قسمت از سه گانه Reality Dream است.دو قسمت قبلی این سه گانه دو آلبوم با نامهای Out Of Myself منتشر شده به سال 2004 و Second Life Syndrome منتشر شده به سال 2005 نام دارند.این آلبوم به دو بخش تقسیم شده است.بخش اول Fearless نام دارد و شامل 5 آهنگ است.آهنگ های یک تا پنج.بخش دوم Fearland نام دارد و شامل 4 آهنگ است.آهنگ های شش تا نُه.لیبل InsideOut Music آلبوم را در 9 اکتبر 2007 در سرتاسر دنیا و در 28 سپتامبر در اروپا منتشر ساخت.این آلبوم در 24 سپتامبر توسط لیبل Mystic Productions در لهستان منتشر شد.ضبط آلبوم از سال 2006 شروع شد و تا سال 2007 ادامه و خاتمه یافت.سبک آلبوم پراگرسیو راک است.مدت زمان آلبوم 55:51 است و مدت زمان Bonus Disc این آلبوم 33:26 است.

.

.

.

Track Listing

Part One: Fearless

Beyond The Eyelids – 7:56

Rainbow Box – 3:37

02Panic Room – 5:29

Schizophrenic Prayer – 4:21

Parasomnia – 8:10

.

.

Part Two: Fearland

Through The Other Side – 4:06

Embryonic – 4:10

Cybernetic Pillow – 4:46

Ultimate Trip – 13:13

.

.

Bonus Disc Track listing

Behind The Eyelids – 6:17

Lucid Dream IV – 4:32

02Panic Room(Remix) – 3:23

Back To The River – 6:28

Rapid Eye Movement – 12:39

.

.

نقد و بررسی آلبوم

قسمت اول.Fearless.آلبوم به گونه ای رعب انگیز با آهنگ استثنائی Beyond The Eyelids شروع میشود.اولین آهنگ آلبوم و اولین آهنگ از قسمت .Fearlessهیجان همراه با استرس لذت بخش به درون شما هجوم می آورد.شروع آهنگ بسیار زیباست و ناگهان ریتم عوض میشود.این تغییر ریتم به وفور تکرار میشود.براستی یک پراگرسیو خالص و ناب را شاهدیم.با قدرت می گویم این آهنگ بی نقص است و یک شروع طوفانی و قدرتمند برای این آلبوم میباشد.فضا سازی استثنائیست و شما همراه با این فضا به حرکت در می آئید و به این طرف و آنطرف میروید.سولوها با روح شما بازی میکند و شما را بر ابرها می نشاند.صدای Mariusz Duda فوق العاده است.براحتی میتوان درک کرد که نقش خواننده نسبت به آلبوم های قبلی پر رنگ تر شده و نیز براحتی هر چه تمامتر میتوان فهمید که خواننده خوب و قوی چه تآثیر شگرفی بر موفقیت یک آلبوم بر جای میگذارد.یک صدای پراگرسیو ،ملودیک ،رویائی و گاهی حتی کمی تاریک و مالیخولیائی و افسرده.ریف های گیتار با شکوهند.چیدمان شگفت انگیز و دلپذیر گیتار الکتریک (با یک افکت میکس Distortion,Wah-Wah,Flanger ) نت های بیس گیتار در خالص ترین شیوه ریورسایدی با صدای Duda این آهنگ را به یکی از بهترین های آلبوم تبدیل می کند.این آهنگ کاملآ نشاندهنده این است که آلبوم برپایه گیتار الکتریک است ولی با نقش پر رنگ تر کیبورد به نسبت قبل.روند این آهنگ به مانند آهنگ Dance With The Shadow از آلبوم Second Life Syndrome است (گیتار و کیبورد متناوب و با شکوه)

.

.

به قول Martien Koolen می توان آهنگهای آلبوم را به سه دسته تقسیم کرد.اول آهنگهای شاهکار ،جادوئی و باشکوه.دوم آهنگهای خوب و سوم آهنگ های متوسط.به نظرم این آلبوم آهنگ ضعیف ندارد و تمام این نُه آهنگ در سطح بالائی از لحاظ موسیقیائی قرار دارند.این تقسیم بندی آقای کولن شخصی است اما میتوان آنرا با کمی تغییر و یا بدون تغییر قبول کرد.پس از گوش دادن به کل آلبوم ناخودآگاه شما چنین تقسیم بندی را در ذهن خود انجام خواهید داد.حال نوع این تقسیم بندی میتواند متفاوت باشد و یا آهنگ هائی که در طبقه بندی های مختلف جای میگیرند.ولی مطمئنآ هر شنونده حرفه ای موسیقی راک یک سطح را آهنگ های فوق العاده نامگذاری خواهد کرد.بدون شک.آهنگ دوم Rainbow Box نام دارد.خاص شروع میشود.بی درنگ یاد گروه اسطوره ای Porcupine Tree می افتم.گیتار و پیانوی آهنگ نیز مرا یاد King Crimson می اندازد.گیتار الکتریک پر صلابت است.فضای خلق شده توسط کیبورد جالب است و گیتار بیس نیز همچنان ملودیک.

.

.

آهنگ 02 Panic Room که در تقسیم بندی آقای کولن جزو آهنگ های خوب است (به همراه آهنگ های Rainbow Box و Schizophrenic Prayer) آهنگیست خاص ریورساید.به قول Guillermo Palladino شروع آهنگ یادآور Björk است اما پس از چند ثانیه دیگر به Björk فکر نخواهید کرد.ریتم های چرخشی و حتی کوبشی بیس گیتار بهمراه گیتار زجر آور و حزن آلود Piotr Grudzinski با بک گراوندی از کیبورد که یک فضای کامل را خلق میکند با صدای احساسی ،مرموز و مهیج خواننده انباشته میشود.بعضی سازهای ارکسترال در متن آهنگ استفاده میشوند و در طول کل آهنگ درامز قدرتی به آهنگ میدهد که بدان نیاز دارد.تقریبآ در انتهای آهنگ به ناگهان شاهد یه شکاف هستیم.یک شکستگی.یک افت.یک Break.همه چیز عالیست.همه چیز پخته و جا افتاده است.شاهد یک موسیقی باوقار هستیم.با ریتم های ساده آهنگ به انتها میرسد.مارتین کولن درباره این آهنگ می گوید این آهنگ یک ترانه راک سر راست است و بدلیل ملودی های شرقی مرا یاد Porcupine Tree می اندازد.

.

.

با نزدیک شدن به پایان قسمت Fearless به آهنگ Schizophrenic Prayer میرسیم که من آنرا یک آهنگ فوق العاده و فوق العاده میدانم.همین و بس.ملودی در این آهنگ حاکم است.تلفیق صداها نجواها و استایل خاص خوانندگی Duda به آهنگ نوعی هاله عرفانی ،درونی و رمزآلود می بخشد.ملودی های مشرق زمین در این آهنگ بوضوح قابل درک است و در پایان قسمت اول آلبوم به ترانه Parasomnia میرسیم.با صدای خواننده شروع میشود و پس از آن صدای خواننده با کیبورد همراه میشود و لحظاتی بعد آواهائی اتمسفریک و فضائی.یک آهنگ خاص با شناسنامه Riverside.ملودی ها شگفت انگیز و متحیر کننده اند.ریف ها واضح ،سولو ها مهیج اند.این سولوها دقیقآ با روح و روان شما سر و کار دارد.این سوال را از خود می پرسم که آیا آنها روانشناسانی در قالب موزیسین های تاریک اند؟.تداخل سازها به زیبائی بالانس میشود.و پارت دوم آلبوم آغاز میشود.

.

.

قسمت دوم.Fearland..Through The Other Sideیک آهنگ آکوستیک با فضای رمز آلود.مارتین کولن می گوید: «آهنگ بیش از چهار دقیقه طول می کشد که بی معنی ترین چهار دقیقه عمر من به حساب می آید.»آقای کولن این آهنگ را ضعیف و ناامید کننده میشمارد در حالیکه بنده با او مخالفم.آهنگ آرامش زیادی دارد.به نسبت بقیه تراک ها ضعیف تر است ولی همانگونه که قبلآ بدان اشاره نمودم سطح آهنگ های این آلبوم در کل بالاست و نمیتوان گفت آهنگی ضعیف است مگر در مقایسه با بقیه تراک ها.Dries Dokter این تراک را دلپذیر و پخته میخواند.Guillermo Palladino اعتقاد دارد ریورساید در این آهنگ المنت های موسیقی Pain Of Salvation را با موسیقی Space Rock در آمیخته است.نقش اصلی در این آهنگ بر عهده خواننده و یک گیتار آکوستیک است.Embryonicنیز به مانند Through The Other Side آغاز میشود.اما وکال قوی تری دارد (کمی شبیه آهنگ OK از آلبوم Out Of Myself).آقای کولن درباره این آهنگ میگوید: «یک تراک آکوستیک خسته کننده که با یک سولوی ملودیک پایان می یابد.حتی این سولو نیز نمیتواند این آهنگ ضعیف را نجات دهد.»نظر شخصی من راجع به این تراک به نظر آقای کولن نزدیکتر است اما Guillermo Palladino عقیده دارد این تراک تآثیر عمیق Porcupine Tree را بر موسیقی گروه نمایان می سازد.وی ادامه میدهد: «این آهنگ مرا یاد In Two Minds از آلبوم Out Of Myself می اندازد.»

.

.

تراک شماره هشت.Cybernetic Pillow.ریورساید در این تراک با گیتار روح شما را به ار گا سم میرساند.و در انتها Ultimate Trip .یک حماسه.در این آهنگ شاهد اجرای گسترده تمام سازها توسط تمام اعضای گروه هستیم.آنها واقعآ می دانند هر یک نت را چطور در جای درست خود قرار دهند.این آهنگ شامل پارت های مالیخولیائی رویائی ،سولوها و ملودی های گیتار فضائی و ماورائی Piotr Grudzinski است.

نمیخواهم بگویم هر کسی این نقد را میخواند باید به ریورساید علاقه مند باشد ولی تصور موسیقی شان برای کسانی که برای اولین بار نام ریورساید را میشنوند و یا شنیده اند ولی موسیقی گروه را نشنیده اند بسیار مشکل است.با اینکه ریورساید تحت تآثیر گروههائی چون Porcupine Tree ،Anathema ،Tool و Dream Theater بوده اما موسیقی آنها مخصتص خودشان است و کاملآ شناسنامه ریورساید دارد.آنها کاملآ جاافتاده اند و بسیار پخته کار میکنند.آنها براستی استایل موسیقی خود را یافته اند.آنها نام خود را بعنوان یکی از مهمترین گروههای صحنه پراگرسیو در چهار سال اخیر ثبت نمودند.این آلبوم بسیار با شکوه و شناخت پذیر است.آنها براستی در حال تبدیل شدن به یک افسانه پراگرسیو هستند.من به این آلبوم 8.8 از 10 میدهم.

.

.

یزدان محمدجانی مرداد ماه 1388

.

.

نمره منتقدان به این آلبوم

DPRP : 9/10

Metal Storm : 9/10

HardRockHouse.com : 8.9/10

Sea of Tranquility : 5/5

Obnoxious Listeners : 5/5

Dries Dokter : 8.5/10

Martien Koolen : 8/10

Guillermo Palladino : 9.5/10

.

.

.

.

.

[1] : نقد و بررسی جامع بزرگان موسیقی

.

.

Advertisements